Navigerat till

Strategisk kommunikation 30 hp

Om kursen

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, hållbarhet, medier och samhälle på internationell, såväl som lokal nivå. Studenter på kursen analyserar och diskuterar detta med hjälp av flera olika former av skrift- och ljudmedier.

Kursen utgör termin 3 på Programmet för strategisk kommunikation. Kursen kan läsas som valbar kurs under termin 3 för Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår fem moduler enligt nedan:

Modul 1: Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
Communication Management: PR

Under modulen behandlas olika aspekter av public relations (PR), med fokus på mediehantering, legitimitet och relationsbyggande. I både teori och praktik behandlas hur PR kan förstås både utifrån en organisations interna förhållanden som utifrån det omgivande samhället.

Modul 2: Kriskommunikation (7,5 hp)
Crisis Communication

Modulen behandlar hur en organisation kan planera för, hantera och utvärdera kriskommunikation, såväl internt som externt. Fokus ligger på såväl samhällskatastrofer som organisatoriska kriser i en globaliserad värld. Betydelsen av såväl traditionella som digitala och sociala medier i kriskommunikation behandlas under kursen.

Modul 3: Presentationsteknik (7,5 hp)
The Presentation

Under modulen prövar studenten olika typer av presentationsteknik som involverar ljud, video och muntliga presentationer. Särskilt fokus läggs på att studenten ska bli van att hantera olika retoriska scenarion och vara medveten om vilka faktorer som styr hur presentationer mottages av publiken.

Modul 4: Organisationskommunikation (7,5 hp)
Organisational Communication

Modulens mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Centralt i modulen är kommunikationens förutsättningar i olika organisationstyper, kommunikation som sker inom organisationer, samt mellan organisationer och samhälle.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande