Navigerat till

Strategisk marknadsföringsledning 30 hp

Om kursen

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring strategisk marknadsföringsledning, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, samt utveckling av färdigheter inom varumärkesarbete och beslutsfattande. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående moduler ingår i kursen:     

  • Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp 
  • Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
  • Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
  • Modul 4. Brand management, 7,5 hp

Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp
Modulen belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar i ett nutida samhälle. Modulen bidrar till en förståelse för hur kontexten där organisationen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I modulen presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier i en strategisk process. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv, och med hänsyn till hållbarhetsfrågor.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier

​​Färdigheter och förmåga: 

Studenten ska kunna

  • analysera och föreslå strategiska resurser för effektiva marknadsföringsstrategier
  • föreslå lämpliga åtgärder för att hantera utmaningar som organisationer står inför inom ramen för marknadsföringsstrategier
  • använda analytiska och integrerande förmågor för att lösa uppgifter inom strategisk marknadsföring
  • muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser och förslag på marknadsföringsstrategier

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut utifrån ett bredare samhällelig kontext och hållbarhetsperspektiv
  • tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete

Undervisningens uppläggning:
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade litteratur. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur studenter undviker plagiat och fusk.
 
Examination:
Examinationen sker genom två skriftliga individuella salstentamen och genom en skriftlig uppgift som genomförs i grupp samt muntlig presentation. Modulen inkluderar även ett individuellt online-test om etik och ett akademiskt förhållningssätt. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende
  • analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsumtionens roll i samhället
  • kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.

Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modulen ger en fördjupad förståelse för digitala marknadsföringsstrategier och deras implementering i en konkurrensutsatt miljö. Modulen är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera marknadsföring i den moderna digitala miljön, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera digitala marknadsföringsstrategier. I modulen ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. Studenterna kommer att lära sig att analysera digitalt konsumentbeteende, använda big data för målinriktad marknadsföring och utveckla omfattande digitala marknadsföringsstrategier. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Modulen ger också möjligheter att förstå hur marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan användas vid strategiska och operativa beslut om digital marknadsföring.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • förklara och tillämpa modeller och teorier för digital marknadsföring
  • diskutera och utvärdera bidraget av digitala marknadsföringsbeslut till företagets kort- och långsiktiga marknads- och finansiella resultat

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • tillämpa avancerade metoder för att modellera kund-, konkurrent- och marknadsreaktioner på digitala marknadsföringsinitiativ
  • formulera och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö under förhållanden med begränsad information, osäkerhet och tidspress

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritisk reflektera över effektiviteten av olika digitala marknadsföringsstrategier i en simulerad miljö
  • kritiskt värdera och bedöma de samhälleliga, miljömässiga och etiska konsekvenserna av företagets digitala marknadsinvesteringar 

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds av en affärsimulering där studenterna bildar simulerade företag och fattar digitala marknadsföringsbeslut. Modulen innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier.

Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 4. Brand management, 7,5 hp
Marknadsförare måste kunna utforma framtida strategier för varumärkesbyggande i företagets alla funktioner och verksamheter. Den omgivande miljön, utmaningarna och möjligheterna förändras över tid, och marknadsplaner betraktas som viktiga verktyg för att hjälpa marknadsförare i att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. I modulen deltar studenterna i en varumärkesbyggande process som kräver att de agerar baserat på kunskap som de tillägnat sig i denna modul såväl som i tidigare moduler och deltar i att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • förklara och tillämpa relevanta modeller och teorier för brand management i utformning av en marknadsplan

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • använda analytiska och integrativa färdigheter för att lösa avancerade uppgifter inom brand management och utforma en marknadsplan
  • muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser, idéer och marknadsplan

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över den egna och sin grupps förmåga att planera och organisera sitt arbete inom brand management utifrån etiska principer
  • utvärdera den egna kompetensen och behovet av kompetensutveckling för att kunna arbeta med brand management

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom arbete med att utveckla en marknadsplan för ett verkligt företag eller organisation. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av en marknadsplan. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från företaget/organisationen. Studenterna får regelbunden handledning från lärare genom workshops och seminarier.

Examination:
Examinationen sker genom en skriftlig individuell hemtentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt genom muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

  • HT2025

    • Strategisk marknadsföringsledning

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      30 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-24811


      Behörighet 90 hp varav 60 hp företagsekonomi eller motsvarande varav minst 7,5 hp marknadsföring. Gymnasium Engelska B/6.
      Urval

      Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       
    • Strategisk marknadsföringsledning

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      30 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-24810


      Behörighet 90 hp varav 60 hp företagsekonomi eller motsvarande varav minst 7,5 hp marknadsföring. Gymnasium Engelska B/6.
      Urval

      Platsgaranti, gäller endast SAMAR

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!