Navigerat till

Svenska för F-3, kurs 2 7,5 hp

Om kursen

Kursen fördjupar olika aspekter på skriv- och läsinlärning/-utveckling ur ett flerspråkighetsperspektiv. Den praktiska användningen av läs- och skrivinlärningsmetoder fördjupas.

Textanalytiska och skrivpedagogiska perspektiv på olika texttypers innehåll, uppbyggnad och användning beskrivs och tillämpas. Textanalytiska redskap används i övningar på elevtexter, varvid särskilt textbindning och samspelet mellan text och bild uppmärksammas. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar barns läs- och skrivutveckling.

Läsförståelse av skönlitterära texter och sakprosa fördjupas med fokus på barnlyrik, saga och fantasy. Studenterna kombinerar och motiverar val av litteratur för användning i undervisningen. Intersektionella, multimodala och didaktiska perspektiv bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur. Granskning av elevers medieval på fritid och i skola bildar utgångspunkt för didaktisk tillämpning.

Textsamtalet som verktyg för utveckling av skrivande och läsande betonas. Skolpraktikens texttyper behandlas, och lärarens professionella skrivande övas.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande