Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 1 30 hp
Om kursen
Kursen består av fyra delkurser, som tillsammans ger en bred och grundläggande bild av ämnet svenska som andraspråk och de kunskaper och färdigheter som krävs för att undervisa i ämnet. Teoretiska och didaktiska perspektiv integreras genomgående, och i varje delkurs läses skönlitterära texter som stödjer studenternas kulturella förståelse.
Innehåll per delkurs:
Delkurs 1. Det flerspråkiga klassrummet, (7,5 hp)
Delkursen presenterar ämnet svenska som andraspråk och dess varierande utbildningskontexter. Ämnet diskuteras i relation till migration, mobilitet och flerspråkighet i Sverige ur ett historiskt perspektiv. Med utgångspunkt i aktuell forskning och aktuella styrdokument problematiseras olika aspekter av lärande och undervisning i ett flerspråkigt klassrum. Den studerande ges även möjlighet att reflektera över lärarrollen i mötet med flerspråkiga elever.
Delkurs 2. Andraspråksutveckling, (7,5 hp)
Delkursen behandlar grundläggande teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Styrdokumenten i svenska som andraspråk studeras. Metoder för ett språkutvecklande arbetssätt som kan tillämpas i alla skolans ämnen behandlas.
Delkurs 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Delkursen behandlar svenskans grammatiska struktur i ett jämförande och funktionellt perspektiv med tyngdpunkt på sådana drag i svenska som erbjuder svårigheter för andraspråksinlärare. Vidare genomförs övningar i analys av andraspråksinlärares språkproduktion ur ett grammatiskt och didaktiskt perspektiv. Därtill diskuteras grammatikundervisningens roll inom ämnet svenska som andraspråk.
Delkurs 4. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Delkursen behandlar svenskans fonologi och fonetik ur ett andraspråksperspektiv där övningar i analys av inlärares uttal ingår. Därtill diskuteras olika aspekter av utländsk brytning i avseende på vad som borde prioriteras inom uttalsundervisningen.