Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet 15 hp
Om kursen
Kursen syftar till att främja förmågan till professionellt, pedagogiskt arbete genom att fokusera relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet. Barn- och ungdomsperspektivet är centralt för kursen. Med vetenskaplig förankring identifieras, analyseras och problematiseras utmaningar och möjligheter i arbetet med inkluderande lärmiljöer, jämlikt identitetsskapande och lika sociala förutsättningar för lärande. I kursen omfattas också sociala arenor på nätet. Kursens deltagare erbjuds möjligheter till fördjupade kunskaper om vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, som är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar och lärares professionella, pedagogiska arbete.
Det är i huvudsak svenska förhållanden som fokuseras i kursen, men det knyts också an till internationella forskningsrön och erfarenheter. Under kursen arbetar deltagarna med ett individuellt utvalt problemområde. Preventivt, praktiskt arbete beskrivs, planeras och förankras vetenskapligt samt anpassas till en specifik lärmiljös särskilda förutsättningar. Problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring betonas.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Moment 1: Perspektiv på trygghet och identitet i samtidens lärmiljöer, 5 hp
(Perspectives on Safety and Identity in Contemporary Learning Environments 5 credits)
I kursens första moment identifieras och analyseras möjligheter och utmaningar för trygghet och lärande i relation till identitet och intersektionalitet. En utbildningsrelaterad situation med relevans för momentet behandlas ur flera perspektiv. Erfarenhetsbaserad kunskap kombineras med teoretiska begrepp för att fördjupa kunskaper om relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet.
Moment 2: Professionellt förhållningssätt till trygghet, identitet och lärande, 5 hp
(Professional Approach to Safety, Identity and Learning, 5 credits)
Med kritisk och problematiserande ansats behandlas utmaningar och möjligheter för det professionella arbetet med att främja inkluderande lärmiljöer. Här fördjupas kunskaper om vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, relevanta för den enskilda lärmiljöns förutsättningar. Kunskaperna tillämpas genom att den studerande utformar ett plandokument för trygghetsfrämjande förhållningssätt i individuellt utvald lärmiljö.
Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport 5 hp
(Scientific Study and Report, 5 credits)
I det tredje och sista momentet genomför kursens deltagare en självständig, vetenskaplig studie och skriver en vetenskaplig rapport om den. Detta vetenskapliga arbete utformas av den studerande och ska omfatta ett specifikt fenomen, en situation eller en händelse med relevans för kursens innehåll. Därigenom ges den studerande möjligheter till både tillämpning och ytterligare fördjupning av sina kunskaper om relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet i samtidens lärmiljöer.
Anmäl dig
-
HT2025
-
Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet
HT2025 / Ortsoberoende / Svenska / Distans
Visa mer Visa mindre
Startar1 september 2025
Slutar18 januari 2026
Omfattning15 hp
UndervisningDistans
Obligatoriska träffarInga obligatoriska träffar
Studietakt50%
UndervisningstidBlandade tider
StudieortOrtsoberoende
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-68629
Upplägg för distanskursKursen genomförs helt på distans utan schemalagda träffar vare sig fysiska eller digitala. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, inspelade föreläsningar och individuella inlämningsuppgifter. Under kursen används en nätbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till internetansluten dator. Kursen genomförs med stöd av fri programvara. Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, exempelvis i form av skriftliga redovisningar. I kursen ingår deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Behörighet Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.UrvalHögskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan göra en sen anmälan via Antagning.se.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!