Undervisning och lärande 15 hp
Om kursen
Kursen innehåller fyra moduler som tillsammans skapar en grund för undervisning och lärande i skolmiljön.
Modul 1: Pedagogiskt ledarskap, lärarprofession och specialpedagogik, 4,5 hp
Pedagogical leadership, profession, and special education, 4,5 credits
Under modulen diskuteras begreppen lärarprofession, pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande. Centrala värdegrundsfrågor, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå problematiseras och analyseras med hjälp av aktuella pedagogiska och specialpedagogiska teorier. I modulen identifieras didaktiska utmaningar och lärmiljöns betydelse belyses och diskuteras, i syfte att främja alla elevers lärande.
Modul 2: Konflikthantering och utvecklingspsykologi, 3 hp Development psychology and conflicts, 3 credits
I modulen diskuteras konflikters uppkomst, och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Grupper och grupprocessers betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och vikten av att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Utvecklingspsykologiska teorier med fokus på kognitiv utveckling och elevers olika förutsättningar för lärande belyses och diskuteras.
Modul 3: Läroplansteori och didaktik, 4,5 hp
Curriculum theory and didactics, 4.5 credits
Med utgångspunkt i läroplansteori behandlas olika perspektiv på formulering, transformering och realisering av läroplaner. Teorier om lärande och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras centrala begrepp inom det didaktiska fältet av relevans för planering och analys av undervisning. Begreppet lärarkompetens problematiseras liksom förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik.
Modul 4: Ämnesdidaktik, 3 hp
Subject didactics, 3 credits
Ämnesdidaktik definieras och problematiseras och lärares ämnesdidaktiska uppdrag diskuteras. I modulen behandlas också vad som karaktäriserar respektive skolämne och vad av detta innehåll som återfinns i skolans styrdokument. En tydlig anknytning görs till studentens eget undervisningsämne. Innehållet i styrdokumenten studeras och vilka motiv som ligger bakom utformningen av dessa diskuteras. Därtill behandlas arbetsformer och arbetssätt där hänsyn tas till elevers olika behov och förutsättningar.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.