Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning – ämneslärare i praktiska och estetiska ämnen 7,5 hp
Om kursen
Kursen syftar till att vidareutveckla lärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.
Kursens innehåll delas in i tre moduler, som fokuserar praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete.
Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp)
Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för såväl kollegial undervisningsutveckling som stödjande av individuell undervisningsskicklighet.
Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling, som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet med olika syften och anpassat för praktiska och estetiska ämnen.
Genom olika forskningsansatser och praktiska exempel övas förmågan att planera genomförbart upplägg och procedur för syftesdriven dokumentation som synliggör undervisningens innehåll och processer. Relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning behandlas
**Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1.5 hp) **
Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och praktiska och estetiska ämnen.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningskvalitet, professionellt omdöme och undervisningsskicklighet samt empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp)
Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden,styrdokument och tillgänglig kunskap.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär.
Kursinnehållet behandlar det praktiska genomförandet av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.
Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering,samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att vidareutveckla lärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.
Moduler
Kursens innehåll delas in i tre på varandra följande moduler, som fokuserar praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete.
- Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
- Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet
- Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete
Uppdragsansvarig
Anmäl dig
Vanliga frågor
Så anmäler du dig
Du anmäler dig till kursen på antagning.se. Antagningen är öppen mellan den 15-30 oktober. Läs mer om ansökan och antagningskrav på Skolverkets webbplats.
Ansök om meritering
För dig som inte har meriteringsnivå 1: ansök om meritering via Skolverket.
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.