Navigerat till

"Att vara osäker och rädd inför studierna är normalt"

Den första tiden på Läkarprogrammet var utmanande, men ganska snabbt kände sig Ulrika Ottander trygg och accepterad. Nu är hon själv universitetslärare.

Publicerad: 2025-08-14 Text: Josefin Laestadius

Kvinna ler och tittar in i kameran.

Ulrika Ottander, Universitetslektor, överläkare vid Institutionen för klinisk vetenskap.

Bild: Mattias Pettersson

Vad är det viktigaste du vill förmedla till dina studenter?

– Att lärande är livslångt, arbetsintensivt och roligt. Det låter klyschigt, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att det är sant. Den kunskap du besitter påverkar också andra. Det är lika viktigt att veta vad du inte kan och hur du tar reda på fakta som är tillförlitliga och vilar på en vetenskaplig grund.

Ulrika Ottander undervisar i obstetrik och gynekologi på Läkarprogrammets termin elva vid Umeå universitet. Hon håller föreläsningar och seminarier samt examinerar studenter både praktiskt och teoretiskt. Hon handleder även studenter i deras kliniska praktik (verksamhetsförlagda undervisning) och hennes forskning är inriktad mot gynekologisk cancer och endometrios.

Hur skulle du beskriva dig själv som lärare?

– Jag är ganska krävande, men också tydlig med vad jag kräver. Kursmålen är ovillkorliga och ska uppfyllas men jag kan hjälpa till att avgränsa ämnet. Å andra sidan ger jag studenterna så mycket frihet som utbildningen möjligtvis tillåter. Jag förutsätter att studenterna är där för att de vill lära sig och att de tar ansvar för sitt lärande.

Att hjälpa studenterna att utvecklas är a och o för Ulrika Ottander.

– Jag skapar övningar, föreläsningar och seminarier som förhoppningsvis väcker nyfikenhet och jag ser det som min viktigaste uppgift att hjälpa studenterna att få syn på sina kunskapsluckor och utvecklas.

Hon vill även vara en bra förebild för sina studenter.

– Som lärare är det inte bara viktigt att vara en engagerad och intresserad föreläsare, utan också att vara en bra förebild. När studenterna är med mig på möten med patienter och vårdpersonal tänker jag på hur jag förhåller mig till dem jag möter, hur jag beter mig. En patient ska känna sig respekterad och alltid få en professionell bedömning. Samtidigt ska studentens närvaro i mötet vara självklar. Det förutsätter att jag som handledare ger studenten en aktiv roll. Mitt förhållningsätt blir ett redskap för lärande.

– Lärprocessen är ett arbete som varje människa själv måste göra. Kunskap erövras av studenten själv. Kunskap är inget medfött utan något som man måste arbeta sig till. Det arbetet kräver motivation och övning. Min inställning till lärande och min tilltro till studenters egen förmåga är viktiga ingredienser för hur jag lägger upp arbetet.

Vad är det bästa med att vara lärare?

– Det roligaste är diskussionerna med studenterna. När utbyte av tankar och frågeställningar utmanar så att jag själv upptäcker nya saker och när jag lyckas att stimulera studenterna till att fördjupa och sätta ihop sina kunskaper.

Vad tyckte du själv var utmanande under din studietid?

– Det mest utmanande var den första tiden innan jag hittat ett socialt sammanhang där jag kände mig trygg och accepterad. Jag var osäker på om jag skulle klara av studiekraven och passa in. Att studera på universitetsnivå krävde en helt annan studieteknik och det tog ett tag innan jag förstod hur det skulle gå till.

– Mina faddrar från äldre kursen gav många goda råd. De och mina kurskamrater gjorde att studietiden blev väldigt rolig. Jag upptäckte att jag förstod sammanhang och lärde mig att förklara bättre när vi jobbade i grupp. Mina studieresultat blev också väsentligt mycket bättre när jag gav mig tid att koppla bort stressen. Träning, social gemenskap och roliga upptåg främjar inlärning.

Om du skulle ge presumtiva och nya studenter ditt bästa tips vad skulle det vara?

– Var öppen och bjud på dig själv. Att vara osäker och rädd inför studierna är normalt. Lyssna på äldre kursares råd och erfarenheter och ta till dig det som verkar vettigt. Försök att hitta kurskamrater som du kan arbeta tillsammans med. Lägg regelbundet in tid för att koppla bort studierna och rör på kroppen på något sätt som du tycker är roligt.

Ulrikas bästa tips till nya studenter

Det finns fyra basala behov som behöver uppfyllas för att göra hjärnan mottaglig för ny kunskap. Behoven ska enligt Ulrika Ottander uppfyllas i följande ordning:

Äta
Sova
Chilla
Träna