Navigerat till

Intressanta diskussioner när studenter från hela världen möts

Markus Naarttijärvi, professor vid juridiska institutionen, är en av lärarna på magisterprogrammet och kursansvarig för dess introduktionskurs. Läs vidare för hans ord om programmet och hans forskning.

Publicerad: 2025-04-29 Text: Anna Henriksson

Mer om programmet

Magisterprogram med inriktning mot konstitutionell rätt och mänskliga rättigheter

Markus Naarttijärvi
Professor vid Juridiska institutionen
Anknuten som professor till Centrum för transdisciplinär AIRoll: Föreståndare

Markus Naarttijärvi, professor på Juridiska institutionen, är en av lärarna på magisterprogrammet. Han brinner för ämnena på programmet och han tycker det är riktigt inspirerande att få diskutera dem i klassrummet. 

Bild: Mattias Pettersson

Hur skulle du beskriva programmet?
I de turbulenta tider vi lever i blir konstitutionell rätt och mänskliga rättigheter alltmer de juridiska områden där några av de mest angelägna samhällsfrågorna utspelar sig. Detta program erbjuder studenter en omfattande förståelse för hur konstitutionella regler och principer, rättsstaten och mänskliga rättigheter hänger samman och formar hur makt utövas i samhället, hur demokrati och mänskliga rättigheter upprätthålls, och de olika vägarna för att genomdriva och upprätthålla de regler och principer som skyddar samhället från tyranni. Undervisningen använder exempel från jurisdiktioner runt om i världen för att illustrera de olika sätt på vilka dessa juridiska ämnen kan hanteras, samtidigt som de sätts i relation till den europeiska kontexten och de konstitutionella och mänskliga rättighetsramarna från Europarådet, Europeiska unionen och nationella konstitutionella system.

Kan du berätta lite om den första kursen på programmet som du är kursansvarig för?
Den första kursen på programmet heter Rättsstaten, konstitutionalism och grundläggande principer. Den introducerar ett antal centrala begrepp för konstitutionalism och rättsstaten från ett mer teoretiskt perspektiv. Den bygger på den kunskap studenterna redan kan ha om sina egna konstitutionella ramar och erbjuder en lins för att bättre förstå de val som har gjorts i att balansera olika konstitutionella värden, och hur dessa val relaterar till vår förståelse av rättsstaten och konstitutionalism. Vi dyker också in i några aktuella konstitutionella frågor och utmaningar såsom säkerhet och nödsituationer, påverkan av framväxande teknologi, och interaktionen mellan olika konstitutionella lager och normer.

Kan du berätta om din aktuella forskning och hur den integreras med kursen du undervisar på magisterprogrammet?
Min egen forskning kretsar kring interaktionen mellan säkerhet, teknologi och rättsstaten. Jag är särskilt intresserad av hur teknologi förmedlar och påverkar polisens befogenheter och hur det påverkar grundläggande rättigheter och konstitutionella principer såsom legalitet och proportionalitet. De frågor jag ställer i min forskning tenderar också att i slutändan leda tillbaka till mer grundläggande frågor om att balansera olika värden i ett demokratiskt konstitutionellt system, och hur det påverkar individer och deras relation till staten. Med andra ord finns det direkta kopplingar mellan mycket av den forskning jag gör och ämnena i kursen, liksom i fråga om forskningen hos de andra lärarna som är involverade också.

Vad är det bästa med att undervisa på detta program?
Tre saker, först är interaktionerna som sker mellan studenter som kommer från olika delar av världen och hur deras erfarenheter från sina respektive juridiska kontexter bidrar till de övergripande diskussionerna vi har i klassen, det tillför verkligen något extra till det kollektiva lärandet. Det andra är hur inspirerande det är att se hur studenterna använder den kunskap de fick under programmet efter att de avslutat sina studier och hur de gör en verklig skillnad i vilken kontext de än hamnar i. Den tredje delen är att jag brinner för dessa ämnen, så att få diskutera dessa viktiga och intressanta frågor med våra studenter är verkligen inspirerande.