Hoppa direkt till innehållet

Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier

  • Antal högskolepoäng 120 hp
  • Studietid 2 år (heltid)
  • Nivå Avancerad nivå
  • Starttid Hösttermin 2017

Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier vänder sig till dig som vill utveckla framtidens interaktion mellan människa och IT. Genom teoretiska och praktiska inslag förbereds du för spännande utmaningar inom verksamheter där interaktion står i centrum. Utbildningen ställer höga krav på självständighet, initiativförmåga, kreativitet och präglas av samverkan med omgivande samhället. Till förfogande finns välutrustade datorsalar och ett dedikerat interaktionsdesignlab.

Under utbildningen

Programmet hanterar ett vitt spektra av användningssituationer, från arbetsplatsen, där effektivitet och användbarhet står i centrum, till situationer där upplevelsen, genererad av den enskilda individen eller tillsammans med andra, är det huvudsakliga syftet. Som student möter du forskningsområden som design, interaktionsdesign, upplevelsedesign och sociala medier och oavsett om du läser ett eller två år är du efter utbildningen väl förberedd för en framtid inom alla de verksamheter där interaktion mellan människa och IT står i centrum.

Utbildningen, som ställer höga krav vad gäller självständighet, initiativförmåga och kreativitet, har en tydlig struktur med fyra informatikkurser, men även flexibilitet genom att du själv kan välja din profil inom ramen för valbara kurser. Studierna kännetecknas av en pedagogik som betonar teori och praktik som två likvärdiga inslag och förbereder dig därmed för både en professionell som en akademisk karriär. För utveckling av praktiska färdigheter finns välutrustade datorsalar och ett dedikerat interaktionsdesignlab att tillgå (med bland annat experimentell elektronik, 3D-skrivare och laserskärare).

Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier är ett program som ges på engelska.

Efter utbildningen

Efter utbildningen är du väl förberedd att arbeta inom alla de verksamheter där interaktion mellan människa och IT står i centrum. Du kan till exempel arbeta med att förstå och utveckla användbarhet och användarupplevelse hos existerande IT-artefakter, utvärdera implementationer av dessa samt delta i design och utveckling av nya artefakter. 

Tidigare studenter har efter sin examen bland annat fått anställningar som interaktionsdesigners, systemutvecklare, mjukvaruutvecklare, webbutvecklare, användbarhetsdesigners, och forskare.

Examen

Filosofie magisterexamen. Huvudområde: informatik. Inriktning: människa - datorinteraktion och sociala medier.
Filosofie masterexamen. Huvudområde: informatik. Inriktning: människa - datorinteraktion och sociala medier.

Anmälan och behörighet

Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier, 120 hp

Det finns inga tidigare terminer för kursen Hösttermin 2017 Visa tillfällen för efterkommande termin

Startar

Hösttermin 2017

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Engelska

Studieform

Normal

Studietakt

100%

Behörighet

För att antas till programmet krävs kandidatexamen om 180 högskolepoäng. I kandidatexamen ska ingå minst 60 högskole poäng informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion 60 högskolepoäng eller motsvarande behörighet. Därutöver krävs Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (undantag från svenska medges om utbildningen ges på engelska). Examinationen på vissa kurser förutsätter goda kunskaper i skriftlig framställning.

Urval

Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för avancerad nivå 30-285 hp)

Anmälningskod

UMU-M2060

Anmälan

Sista anmälningsdag var den 16 januari 2017. Du kan inte längre anmäla dig.

Startar

Hösttermin 2017

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Engelska

Studieform

Normal

Studietakt

100%

Behörighet

För att antas till programmet krävs kandidatexamen om 180 högskolepoäng. I kandidatexamen ska ingå minst 60 högskole poäng informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion 60 högskolepoäng eller motsvarande behörighet. Därutöver krävs Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (undantag från svenska medges om utbildningen ges på engelska). Examinationen på vissa kurser förutsätter goda kunskaper i skriftlig framställning.

Urval

Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för avancerad nivå 30-285 hp)

Anmälningskod

UMU-02060

Anmälan

Sista anmälningsdag var den 18 april 2017. Du kan inte längre anmäla dig.

Studieavgifter

Anmälnings- och studieavgifter krävs för dig som inte har medborgarskap i EU, EES-länderna eller Schweiz. Läs mer på antagning.se
  • Varför ska jag läsa Masterprogrammet i Människa-datorinteraktion och Social Medier i Umeå?

    Informatik vid Umeå universitet rankades vid den senaste jämförelsen som en av Sveriges bästa informatikinstitutioner. Människa-datorinteraktion har under en lång tid varit ett dominerande forskningsområde vid institutionen och flera internationellt respekterade och inflytelserika MDI-forskare arbetar här.

    Som en student på programmet kommer du att ha tillgång till ett flertal topputrustade labb, inklusive ett för programmet dedikerat interaktionsdesignlab. Du kommer också att ha tillgång till Lynda.com, en databas full av onlinekurser, för att ytterligare kunna spetsa din kompetens.

    Det kan också nämnas att Umeå är en välkomnande stad med 30 000 studenter som utgör en fjärdedel av stadens population.

    Fäll ihop
  • Hur hittar jag någonstans att bo?

    Inledningsvis kan det ibland vara lite svårt att hitta någonstans att bo, men det brukar lösa sig efter ett tag. Klicka på denna länk för att börja leta boende:

    Hitta boende i Umeå

    Fäll ihop
  • Hur läser jag?

    Det finns fyra huvudkurser på programmet (vardera om 15 hp), som alla inrymmer gästföreläsningar, studentdrivna projekt, praktiska inslag och en massa roligt. Det finns också möjlighet för flexibilitet genom valbara kurser inom vilka du som student kan fördjupa dig ytterligare inom områden såsom design, ledarskap, metoder etc.

    Fäll ihop
  • När måste jag bestämma mig om jag ska läsa ett eller två år?

    Om du är osäker kan det vara klokt att skriva en 15hp:s uppsats under det första året och sedan bestämma dig för om du vill läsa ännu ett år. Man måste alltså inte bestämma sig innan man söker till programmet.

    Fäll ihop
  • Är det mer sannolikt att jag får ett jobb om jag har en magister- eller masterexamen?

    Högskoleverket publicerade för ett par år sedan en rapport om anställning efter avslutad utbildning och kunde konstatera att svaret på frågan är ja. Rapporten visade att sannolikheten ökade från 80 till 87 % om man läste vidare på avancerad nivå.

    Fäll ihop
  • Vilka klasskamrater skulle jag få?

    Förra året kom ungefär varannan student från ett annat land. Några av dessa länder var Österrike, Holland, Grekland, Sydkorea, Tyskland, Indien, Italien och Iran. De utbildningar som studenter på programmet läst under sina kandidatstudier varierar, men många hade läst datavetenskap, informatik, mediaproduktion, kognitionspsykologi, informationsvetenskap etc. Ungefär 40 % av studenterna på programmet är kvinnor.

    Fäll ihop
  • Måste jag kunna programmera för att läsa programmet?

    Nej det måste du inte. Du måste ha läst en del IT, men programmering är inte ett krav.

    Fäll ihop

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Kontaktperson för programmet är: Rikard Harr

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen

Programmet ges av
Institutionen för informatik