Bild: Michael Nordvall

Natur på campus

Har du tänkt på vilka växter som finns runt campus? Eller är du nyfiken på vilka vårfåglar som hittat hit? Följ med på Natur på campus utomhusexkursioner på universitetsområdet! Exkursionerna sker vid sex tillfällen med olika teman.

Under 2024 arrangerar Natur på campus elva aktiviteter under maj till oktober. Det är utomhusexkursioner om olika ämnen och de riktar sig främst till universitetsanställda och studenter som vill lära sig mer om ekologi, geologi och natur rent allmänt.

För alla aktiviteter sker samling just innan angiven starttid vid stora ingången till KBC-huset (https://link.mazemap.com/2CyHysUJ). För alla aktiviteter gäller det att klä sig efter väderförhållandena, speciellt om det är blött eller kallt. Om väderleksprognosen dagen innan visar ihållande regn och/eller storm för exkursionstillfället ställs aktiviteten in. Information kommer då att läggas ut på sociala medier.

Kalender – Natur på campus

Natur på campus: Mossor och lavar
Natur på campus: Mossor och lavar
Tid 12:00 - 13:00 22 maj 12:00 - 13:00
Plats KBC-huset, stora entrén

Övrigt. Följ med på exkursion på campusområdet och lär dig mer om mossor och lavar! Mötesplats: utanför KBC-husets stora entré.

Natur på campus: Möt vårfåglarna
Natur på campus: Möt vårfåglarna
Tid 07:00 - 08:00 29 maj 07:00 - 08:00
Plats KBC.huset, stora entrén

Övrigt. Häng med på exkursion på campusområdet och möt vårens flyttfåglar. Mötesplats: KBC-huset, utanför stora entrén.

juni

Natur på campus: Träd på campus
mån
jun
Natur på campus: Träd på campus
Tid 12:00 - 13:00 3 juni 12:00 - 13:00
Plats KBC-huset, stora entrén

Övrigt. Häng med på exkursion på campusområdet och lär dig mer om de träd som växer där. Mötesplats: KBC-huset, utanför stora entrén

augusti

Natur på campus: Växter på campus
aug
Natur på campus: Växter på campus
Tid 12:00 - 13:00 21 augusti 12:00 - 13:00
Plats KBC-huset, stora entrén

Övrigt. Häng med på en exkursion på campusområdet och lär dig mer om de växter som finns där. Mötesplats: KBC-huset, utanför stora entrén.

Natur på campus: Nattflygande insekter
aug
Natur på campus: Nattflygande insekter
Tid 08:00 - 09:00 28 augusti 08:00 - 09:00
Plats KBC-huset, stora entrén

Övrigt. Häng med på exkursion på campusområdet och lär dig mer om insekter som är aktiva på natten. Mötesplats: KBC-huset, utanför stora entrén.

september

Natur på campus: Paleoekologi och tusen år av landskapsutveckling
sep
Natur på campus: Paleoekologi och tusen år av landskapsutveckling
Tid 12:00 - 13:00 18 september 12:00 - 13:00
Plats KBC-huset, stora entrén

Övrigt. Häng med på exkursion på campusområdet och utforska landskapets historia. Mötesplats: KBC-huset, utanför stora entrén.

Upptäck naturen med guidade utflykter på universitetsområdet
Publicerad: 2023-04-26

Lär dig mer om djur- och växtlivet runt knuten med guidade utflykter på universitetsområdet.

För mer information, kontakta gärna:

Micael Jonsson
Universitetslektor