Publicerad: 2023-04-26

Upptäck naturen med guidade utflykter på universitetsområdet

NYHET Den 10 maj är det premiär för Natur på campus, ett tillfälle att utforska djur- och växtlivet kring universitetet och lära sig mer om naturen runt knuten. – Vi hoppas att det ska bli lite av en aha-upplevelse, säger botanisten Katarina Stenman.

Text: Sara-Lena Brännström

Konceptet Kultur på campus har funnits i 20 år – men nu har det även blivit dags för Natur på campus.

Under maj, september och oktober bjuder Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap in till sammanlagt sex utomhusexkursioner på olika teman. Aktiviteterna är gratis och öppna för alla. Tanken är att deltagarna på ett enkelt sätt ska få lära sig mer om det stadsnära djur- och växtliv som är lätt att missa till vardags.

Det finns en biologisk mångfald som folk inte känner till

– Det hänger ihop med universitetets ambition att vara ett grön och hållbart universitet. Gemene man vet nog inte att det finns olika lavar på träden eller att man kan höra 20 olika fågelarter när man går runt på campus på våren. Det finns en biologisk mångfald som folk inte känner till, säger Micael Jonsson, projektledare och universitetslektor.

Det första tillfället, 10 maj, har temat mossor och lavar.

– Vi lär till exempel ut skillnaden mellan vitmossa och renlav. Vi kommer att gå runt och titta så ta gärna med eget förstoringsglas eller lupp om du har, säger Katarina Stenman som är botanist och jobbar på universitets herbarium.

Exkursionerna utgår alltid från KBC-huset och pågår cirka en timme, oftast med start klockan 12.

Det andra tillfället, 24 maj, handlar om vårfåglar och då sker samlingen redan klockan 7 på morgonen.

– Det kommer att vara en på väldigt grundläggande nivå, att man ska lära sig känna igen en sjungande bofink till exempel. De flesta har ingen kunskap alls om fåglar, säger Micael Jonsson som förutom att han forskar om biologisk mångfald även har ett stort fågelskådningsintresse.

Genom Natur på campus hoppas arrangörerna väcka ett intresse hos studenter, universitetsanställda och andra Umeåbor för att lära sig mer om och ta hand om naturen.

– Kanske kan man få inspiration att fortsätta utforska på egen hand. Vi kan tipsa om en bra bok, vilka andra exkursioner som finns och svara på frågor, säger Katarina Stenman.

Om Natur på campus

10 maj: Mossor och lavar

24 maj: Vårfåglar

16 augusti: Växter på campus