Publiceringsdatum: 2024-02-27

Alumnintervju: Ilse’s förtrollande världar

2019 bytte Ilse Pouwels ut sina holländska träskor mot svenska snöskor när hon reste för att studera Masterprogrammet i interaktionsdesign på Designhögskolan. Idag arbetar hon på designstudion Tellart i Amsterdam, där hon med sin fantasi, genom pixlar och prototyper, skapar teknikdrivna upplevelser.

Text: Frida Endertorp
Ilse Pouwels arbetar som en upplevelsedesigner på Tellart, en designstudio som med hjälp av teknologi skapar nya sätt att uppleva världen. Tellarts projekt inkluderar museer och upplevelsecenter.

Bild:Quentin Schaub

Ilse Pouwels kommer ursprungligen från Wijchen i Nederländerna. Efter gymnasiet bestämde hon sig för att studera design, vilket kom som ett naturligt val för henne.

Jag gillar verkligen att göra saker och utforska vad saker kan vara. Jag insåg att en designutbildning passar det jag är naturligt bra på

ilse pouwels

Efter att ha tagit sin kandidatexamen inom industridesign vid Eindhovens teknologiska universitet, valde Ilse att söka till Masterprogrammet i interaktionsdesign vid Umeå Universitet. Valet av skola har hjälpt henne mycket i arbetslivet.

– Arbetsmarknaden på designfältet är konkurrensutsatt. Men om du har studerat i Umeå tenderar företag att verkligen vilja ha dig. Skolan är välkänd inom fältet. Att ha varit i Umeå öppnar verkligen dörrar för dig.

En oväntad gemenskap: Designhögskolans globala nätverk

Ilse är också mycket nöjd med programmets innehåll. Med en hög kvalitet på utbildningen och en bra struktur uppfyllde det hennes förväntningar.

– Vi hade föreläsningar med intressanta lärare. Ibland flög de in frilansande lärare som gör coola saker inom fältet. Skolan ger ett nätverk av människor som du blir en del av, vilket är mäktigt. Och att ha en lekplats i form av skolbyggnaden, workshops, hela stället, det är verkligen konstruerat för att du ska växa.

Ilse Pouwels prototypar sitt examensprojekt "Undermine Through Design", en nomadserver som bär på ett digitalt designmanifest som kontinuerligt och kollektivt skrivs.

Ilse har också fått många vänner genom utbildningen. Hon och hennes kurskamrater fick en bra sammanhållning, mycket tack vare konsthögskolans tajta gemenskap.

– Vi arbetade alltid tillsammans, hjälpte varandra, hade kul, lagade mat ihop, tog en öl efter studierna.

Ilse har fortfarande kontakt med flera av sina studiekamrater. Trots att de nu bor i andra länder har de träffats efter examen och planerar att ses snart igen.

Att skapa digitala sagoland

Efter examen flyttade Ilse tillbaka till Nederländerna där hon fick jobb direkt. Hon jobbar nu på designstudion Tellart i Amsterdam som Experience designer. Tellart presenterar nya sätt att uppleva världen med hjälp av teknologi. Projekt som Tellart producerar inkluderar muséer och upplevelsecenter.

– Vi startar i ett litet team, och vi listar ut vad som är kärnan i det vi vill berätta. Sen utvecklar vi det vidare till hur det ska kännas i ett rum, vad människor kommer att röra vid, och lukta på, och höra. För att få till en sammanhållande helhet. Samtidigt som vi gör det tror vi på konsten i att upptäcka. Vi provar nya saker, bygger många prototyper, leker runt med nya teknologier, och ser hur vi kan påverka dem för att skapa upplevelser som människor verkligen kommer engagera sig i.

För Ilse är ingen dag den andra lik. Hon arbetar med att forma narrativ för studions projekt. Utbildningen har hjälpt mycket i arbetet.

Vi lärde oss mycket om hur man hanterar komplexitet och designar för den komplexiteten

ilse pouwels

– Jag jobbade mycket praktiskt, vilket jag fortfarande gör i arbetet. Eftersom vi lärde oss att tackla komplexitet förstår jag snabbt klienter och vad de behöver. Jag listar ut vad som är det viktigaste att fokusera på. Vi arbetade också mycket tillsammans i Umeå, vilket också reflekterar hur vi arbetar på Tellart.

Design utan gränser

Trots att studion har sitt kontor i Amsterdam arbetar Ilse sällan i staden, utan reser ofta med jobbet.

– Vi gör huvudsakligen projekt utomlands. Nu gör jag ett projekt i Japan. Vi gör flera projekt i Dubai. Vi jobbar knappt i Nederländerna.

Tellarts senaste projekt är The Netherlands Pavilion för World Expo i Osaka 2025. Projektet ska presentera Nederländernas bidrag till att lösa klimatkrisen, genom att presentera olika teknologier som kan utvinna energi ur vatten. Genom ett engagerande, interaktivt narrative kommer besökare att lära sig om den potentiella nya framtiden.

Vad är det bästa med jobbet?

– Ibland kan det kännas lite som en lekpark – och det är verkligen kul. Tillsammans med roliga och talangfulla människor försöker vi att tänja på teknologins gränser, och möjliggöra upplevelser som kanske inte varit möjliga förut.

Har du några tips för någon som vill börja studera samma utbildning?

– Bara gör det. Om du kan hade jag rekommenderat det. Det breddar ditt perspektiv på design, och det lyfter din karriär. Du kommer att ha kul. Det ökar dina färdigheter och förståelse av hela designfältet, och det kommer också att öppna dörrar för dig.

Om Ilse...

Ålder: 29 år.
Kommer från: Wijchen, Nederländerna.
Bor: Amsterdam, Nederländerna.
Utbildning: Masterprogrammet i interaktionsdesign, tog examen 2021.
Jobb: Experience designer på Tellart i Amsterdam.
Gör på fritiden: Klättring, umgås med vänner.
Umeå med 3 ord: Natur, lugnt, tät gemenskap.
Mig själv med 3 ord: Aktiv, driven, entusiastisk.
Det gör jag om tio år: Tacklar fortfarande utmanande samhällsproblem från ett designperspektiv.