Om oss

Vi är annorlunda. Beläget ett par timmar från polcirkeln erbjuder Designhögskolan en sällsynt blandning mellan det lokala och det globala i en unik skandinavisk miljö. Sedan starten har Designhögskolan byggt upp sitt rykte genom ett starkt fokus på kreativitet, praktik och människor.

Designhögskolan, som är en del av Umeå universitet, rankas som en av de främsta industridesignutbildningarna i världen. De konkurrenskraftiga, professionella och internationella utbildningsprogrammen understöds av ledande forskning såväl som banbrytande tekniska faciliteter.

Alla utbildningar, förutom kandidatprogrammet, bedrivs helt på engelska. Skolan har en mångsidig elevkår med representanter från hela världen. Ett 30-tal nationaliteter är representerade vid varje given tidpunkt, vilket skapar en unik blandning av kreativ energi och berikning kulturer emellan.

Inom alla program och kurser samarbetar Designhögskolan med externa partners från hela världen

Utbildningarna arbetar framgångsrikt med både det lokala samhället och internationella företag som Volvo, Spotify, Audi, Google, Microsoft och Philips Healthcare. Mer än 90 % av studenterna får anställning som professionella designers kort efter examen.

Vision, mission & värdegrund

Utforska Designhögskolans vision för en annan framtid.

Hållbarhet på Designhögskolan

Vi främjar socialt och ekologiskt progressiva idéer genom design.

Newsroom

Platsen för mediarepresentanter som vill berätta historier om Designhögskolan.

Jobba hos oss

Designhögskolan som arbetsplats kännetecknas av inkludering, kreativitet och nyfikenhet.

Ledning & Organisation

UID styrs av demokratiska processer och transparent ledarskap.

Ta reda på hur du kan komma i kontakt med personal på Designhögskolan.

Nyckelfakta

• 90+ % av examinerade studenter anställs som professionella designers inom sex månader

• 95+% av studenterna som accepteras till Designhögskolan uppnår sina utbildningsmål

• 30+ länder är representerade i Designhögskolans studentkår