Navigerat till

Bedömning för och av lärande (UVK) 15 hp

Om kursen

Kursen består av tre moduler: summativ bedömning, formativ bedömning och motivation samt ämnesdidaktik.  De två första modulerna handlar om bedömningar som underlag för beslut och åtgärder i lärarens yrkespraktik, såväl för beslut om enskilda elever som för lärarens egen undervisning. Ett centralt tema i kursen är hur lärare och elever kan samla in och tolka information och baserat på denna information dra slutsatser om elevers lärande och utveckling samt att kommunicera utfall från olika former av bedömningar såväl till eleverna och deras vårdnadshavare som till skolledare. Dessa slutsatser används i formativ bedömning som underlag för att stödja elevers lärande och i summativa bedömningar för att på ett tillförlitligt, giltigt och likvärdigt sätt kunna utöva betygssättning och genomföra utvärdering av skolans verksamhet. Särskilt belyser kursen bedömningars kvalitet. Förutom bedömning är motivation ett centralt tema i kursen. Detta tema belyser hur elevers motivation att lära kan främjas. I den tredje modulen, ämnesdidaktik, behandlas olika arbetsformer och arbetssätt i undervisningen och innehållet i de två första modulerna konkretiseras för specifika skolämnen.

Modul 1: Summativ bedömning i teori och praktik, 6 hp
Som en central utgångspunkt för en god bedömnings- och utvärderingskultur innefattar den teoretiskt inriktade delen av modulen centrala begrepp som rör bedömning, utvärdering och betygssättning. Fokus är på definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier med relevans för reliabla, valida och ändamålsenliga bedömningspraktiker. I modulen sätts bedömning och betygssättning även in i ett samhällsperspektiv. Nationella utvärderingar och internationella komparativa studier om undervisning och elevers resultat behandlas för att ge perspektiv på undersökningarna, deras resultat och konsekvenser. Vidare behandlas utvärdering, uppföljning, och utveckling som delar i ett kvalitetsarbete av undervisning både ur ett klassrumsperspektiv och ett systemperspektiv på skolan.

I den praktiskt inriktade delen av modulen behandlas hur information om elevers kunskaper kan insamlas, tolkas och kommuniceras för summativa syften. Detta inkluderar planering och utformning av olika typer av kunskapsmätningar, främst för användning som underlag vid betygssättning. Eftersom principer för betygssättning styrs av det betygssystem som är gällande, kommer det nuvarande svenska betygssystemet att belysas, inklusive kunskapskravens utformning, skoljuridik om de rättsregler som styr lärarens myndighetsutövning och hur lärare utifrån dessa bör arbeta för att kunna sätta tillförlitliga, giltiga och likvärdiga betyg.

Modul 2: Formativ bedömning och motivation i teori och praktik, 5 hp
Modulen handlar om formativ bedömning och hur det kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Modulen behandlar tekniker för hur formativ bedömning kan användas i praktiken och teorier för teknikernas funktion och dess effektivitet. Det inkluderar hur läraren kan framkalla belägg för elevers lärande och använda dessa belägg för att ge feedback och anpassa undervisningen till att möta elevernas lärandebehov. Det inkluderar även hur läraren kan stödja elevernas deltagande i den formativa bedömningsprocessen som läranderesurser för varandra och som självreglerande lärande, och hur utveckling av gemensamma tolkningar av lärandemål mellan elever och lärare kan stödjas. Modulen behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära. I modulen inkluderas också hur formativ bedömning och teorier om motivation kan användas i samarbete med hem och andra aktörer i skolan, t ex vid utvecklingssamtal.
 
Modul 3: Ämnesdidaktik, 4 hp 

I modulen behandlas planering för undervisning av ämnesområden knutna till det egna ämnets centrala innehåll och betygskriterier. I relation till detta behandlas också summativ och formativ bedömning konkretiserat i specifika skolämnen. Vidare granskas vilken roll olika typer av undervisningsmaterial t.ex. läromedel har för undervisningen.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande