Bild: Mathias Norqvist

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

På institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik bedriver vi lärarutbildning samt forskning i pedagogiskt arbete och ämnesdidaktik.

Institutionen, som går under förkortningen NMD, har cirka 45 anställda och verksamheten är stark inom både utbildning, forskarutbildning och forskning. Utbildningen ligger inom lärarutbildning mot matematik, naturvetenskapliga ämnen, teknik och utbildningsvetenskaplig kärna. Forskningen och forskarutbildningen ligger inom naturvetenskapernas, teknikens och matematikens didaktik samt pedagogiskt arbete och det finns en aktiv seminariekultur.

NMD har ljusa och nyrenoverade lokaler som ligger centralt på campus, i Naturvetarhuset. Vi som jobbar på institutionen tycker att det är viktigt att arbeta för en god arbetsmiljö och sammanhållning. Vi är därför i stor utsträckning närvarande på arbetsplatsen och fikatraditionen är stark, vilket gör det relativt lätt för oss att lära känna nya kollegor.

En person räcker upp handen i ett klassrum.
Forskare: Sexualundervisningen behöver förändras

En bredare och mer nyanserad sexualundervisning hjälper till att förebygga mobbning, visar en ny avhandling.

Antennas of the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)
2023 EISCAT Radar School i hjärtat av Arktis

Postdoktor Juan Carlos Araujo-Cabarcas deltog i EISCAT Radar School i Kilpisjärvi, Finland.

Nästan 56 miljoner till forskning i naturvetenskap och teknik

14 projekt beviljas pengar från Vetenskapsrådet.