Utvecklingen av internetbaserad teknik från mitten av 1990-talet fram till i dag har ökat den digitala teknikens strategiska betydelse, vilket även reflekteras i de IT-budgetar som vi finner i organisationer i både offentlig sektor och i det privata näringslivet. Kursen tar sin utgångspunkt i hur dagens digitala era kräver nya strategiska ansatser. Med detta som bakgrund behandlar kursen de begrepp och modeller som kan användas för att identifiera och förstå den digitala teknikens strategiska betydelse, samt detaljerade studier och fall av digitala strategier. Kursen adresserar specifikt huvudkomponenterna i IT-strategier, de ledningsfrågor knutna till IT-strategier, samt de övergripande utmaningarna associerade med IT-strategier oavsett teknisk plattform.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
För att antas till kursen krävs minst 90 hp i något av ämnena Informatik, Datavetenskap, Företagsekonomi, Media- och kommunikation, Pedagogik, Psykologi, Statsvetenskap, Sociologi eller motsvarande. Dessutom krävs Engelska 6/B.
Anmälan
Du anmäler dig genom att logga in på Antagning.se. Följ sedan instruktionerna där.