Navigerat till

Kunskap och kommunikation - att utveckla lärmiljöer för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp

Om kursen

Kursens första modul, Språkutveckling och Kommunikationssvårigheter - Lärmiljöns betydelse, 7,5 hp - analyseras betydelsen av lärmiljön i relation till språk- och kommunikationsutveckling med utgångspunkt i olika teorier. Olika former av alternativ och kompletterande kommunikation behandlas och problematiseras.  

I kursens andra modul Kritiska perspektiv på kunskapsbedömning och betygsättning 7,5 hp behandlas 
olika arbetssätt och stödjande handlingsstrategier i specialpedagogisk verksamhet som möter individer med intellektuell funktionsnedsättning i förhållande till teorier om lärande och utveckling. Modulen innefattar vidare en orientering om och kritisk granskning av kartläggningsmaterial, undervisningsmaterial och programvaror för undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning i grund- och gymnasiesärskola. Åtgärdsprogram och IUP analyseras och diskuteras i förhållande till grund- och gymnasiesärskolan. Kunskapsbedömning och betygssättning behandlas varvid elevens och vårdnadshavarens delaktighet i bedömningsprocessen beaktas. 

Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärprocessen i relation till kursens innehåll.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande