Matematikutveckling för speciallärare 30 hp
Om kursen
Kursens övergripande syfte är att utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för elever i behov av ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd i en skolkontext med förankring i specialpedagogiska och matematikdidaktiska perspektiv. Den studerande ska tillägna sig färdigheter i att kartlägga och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla elevers matematikutveckling. Studenterna ska självständigt genomföra och granska pedagogiska utredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till en professionsutveckling av specialpedagogisk praktik och att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt.
Modul 1: Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv, 8hp
I modulen behandlas matematikundervisning i relation till orsaker till elevers behov av särskilda undervisningsinsatser (SUM) i matematik ur didaktiska, sociologiska, medicinska, och kognitiva förklaringsgrunder samt ur nationellt och internationellt perspektiv. Matematiklärande belyses och analyseras i relation till systematiskt kvalitetsarbete och styrdokument. Modulen behandlar även centrala begrepp inom bedömnings- och motivationsteorier. Det teoretiska innehållet bearbetas i förhållande till de specialpedagogiska perspektiven på organisations- och gruppnivå.
Modul 2: Undervisning och lärande, med fokus på elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 12hp
I modulen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik, samt behovet av särskilda undervisningsinsatser i matematik på ett fördjupat sätt. Kursinnehållet belyses dels teoretiskt från ett specialpedagogiskt, bedömningsteoretiskt och matematikdidaktiskt perspektiv, och fördjupade kunskaper tillägnas genom praktisk tillämpning med utgångspunkt i aktuell matematikdidaktisk forskning. Syftet med de praktiska tillämpningsuppgifterna är att ge en bred bas för yrkesprofessionens behov av kunskaper om kartläggning, diagnosticering samt bedömning av elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik.
Modul 3: Stöd och stimulans i arbetet med elever i behov av särskilda undervisningsinsatser i matematik, 10hp
I modulen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik, samt behovet av särskilda undervisningsinsatser ur perspektiven: ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskaper om detta tillägnas genom upprättande av åtgärdsprogram, förslag till särskilda anpassningar samt andra relevanta åtgärder med utgångspunkt från en pedagogisk utredning. Yrkesprofessionens olika krav och roller problematiseras både praktiskt och teoretiskt.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
-
VT2026
-
Matematikutveckling för speciallärare
VT2026 / Umeå / Svenska / Distans
Anmälan öppnar 15 september 2025Visa mer Visa mindre
Startar19 januari 2026
Slutar7 juni 2026
Omfattning30 hp
UndervisningDistans
Obligatoriska träffar5 st
Övriga träffar0 st
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-61900
Upplägg för distanskursUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vid 3 campusträffar samt 2 digitala träffar under terminen om 3-5 dagar vardera, i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.
Behörighet Introduktion till det specialpedagogiska fältet (7,5 hp), samt lägst 12,5 hp från Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, eller motsvarande.UrvalPlatsgaranti. Ges endast för LYSPL.
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 63 700 kr. Total studieavgift: 63 700 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanDu kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 15 september 2025 klockan 09:00. Sista anmälningsdag är den 15 oktober 2025.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!