Naturvård 15 hp
Om kursen
Kursen ger en bred kännedom om naturvårdsarbete, och diskuterar och granskar kritiskt den vetenskapliga grund som olika naturvårdsinsatser vilar på. Fokus läggs också på att förstå vilka roller olika aktörer i naturvårdsarbetet har, särskilt ekologer. Kursen omfattar en fördjupningsuppgift där studenterna i grupp självständigt analyserar någon aspekt av skötsel och bevarande av arter och ekosystem, samt exkursioner där naturvårdsåtgärder studeras i fält.
Kursen indelas i följande moduler
Modul 1, Teoridel, 8 hp
Modulen behandlar följande områden:
Mellanmänskliga aspekter på naturvård. Naturvårdens mål och genomförande påverkas av synsätt och reaktioner som inte är grundade i ekologisk vetenskap, men som ekologer måste förhålla sig till. Avsnittet behandlar hur intressekonflikter, attityder och mänskliga värderingar påverkar förvaltningen av naturen.
Landskapsekologi. Kursen ger en översikt av de principer och begrepp som ligger till grund för landskapsplanering. Studenterna får en introduktion till hur landskap kan beskrivas och kvantifieras, samt till effekter av markanvändning på landskapens struktur (t.ex. fragmentering och kanteffekter).
Skötsel och restaurering av populationer och ekosystem. Olika metoder som syftar till att bevara arter och skydda eller nyskapa ekosystem behandlas, inklusive kompensationsåtgärder vid permanent exploatering, restaurering av ekosystem, och olika typer av skötsel och bevarande med exempel från flera ekosystem, som vattendrag, skog och kulturmarker.
Modul 2, Fördjupningsuppgift, 6 hp
Modulen består av en fördjupningsuppgift där studenterna analyserar någon aspekt av skötsel och bevarande av arter och ekosystem. Särskild vikt läggs vid att vetenskapligt värdera naturvårdsinsatser och den vetenskapliga evidensen för att olika naturvårdsinsatser ger önskat resultat. Studenterna förväntas själva söka information med hjälp av t.ex. vetenskaplig litteratur och intervjuer med naturvårdsaktörer, och hur arbetet fortskrider utvärderas kontinuerligt med gruppens handledare. Arbetet resulterar i en skriftlig rapport och resultaten presenteras i ett muntligt seminarium. Studenterna gör sedan ett eget arbete i form av en individuell inlämningsuppgift, där de jämför och reflekterar över likheter och skillnader i naturvårdsarbetets förutsättningar och praktik mellan ekosystemtyper och organismgrupper.
Modul 3 Exkursioner och fältövningar, 1 hp.
Modulen omfattar exkursioner där studenterna i fält får se exempel på olika bevarande-, restaurerings- och kompensationsåtgärder i t ex skog, vattendrag och kulturmarker.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.