Religionsvetenskap 3 30 hp
Om kursen
Kursen breddar och fördjupar tidigare tillägnade kunskaper i religionsvetenskap och behandlar interaktionen mellan religion, individ och samhälle. Under kursen läggs särskild tyngdpunkt på analys och diskussion av t.ex. etik i världsreligioner, livsåskådningar, nyreligiositet och religion i digitala medier. Dessutom omfattar kursen didaktiska perspektiv på hur dessa frågor kan behandlas i grund- och / eller gymnasieskolans klassrum.
Modul 1 Livsåskådningar 7,5 hp
Modulen behandlar livsåskådningar som t.ex. ateism, humanism, existentialism, marxism, feminism och ekosofi. Inom modulen analyseras och diskuteras livsåskådningars, ibland motstridiga, teoretiska innehåll och praktiska konsekvenser för synen på t.ex. människor, djur och miljö. Det innebär bl.a. en problematisering av livsåskådningars perspektiv på t.ex. jämlikhet, jämställdhet och hållbar utveckling. Dessutom behandlas hur livsåskådningar kan hanteras i grund- och/eller gymnasieskolans klassrum.
Modul 2 Religion och etik 7,5 hp
Modulen behandlar etik inom religionerna hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam. Inom momentet kommer religionernas teoretiska och praktiska perspektiv på etik behandlas samt hur detta kan behandlas i grund- och / eller gymnasieskolans klassrum.
Modul 3 Religion och digitala medier, 7,5 hp
Modulen ger en övergripande introduktion till religion och digitala medier och fokuserar sålunda ett antal olika nya och gamla institutioner och rörelser; genomgående teman (som till exempel auktoritet, gemenskap och identitet) tas upp, samt olika tolkningsmodeller för att förstå, analysera, källkritiskt granska och reflektera kring relationen mellan religion och digitala medier. Digitala medier och digital kultur är en integrerad del av vår vardag, och som sådana angelägna att tolka och förstå i relation även till skolan som institution och som kunskapsproducent.
Modul 4 Nya religiösa rörelser 7,5 hp
Modulen behandlar några religiösa strömningar som vuxit fram under det senaste århundradet. Det omfattar nya religiösa rörelser av vitt skiftande slag och ursprung, så som Hare Krishna, scientologi, och mer löst organiserad religion som new age, nypaganism och ockultism. Relationen till etablerade religioner, privatreligiositet, populärkultur och alternativmedicin diskuteras också. Vidare problematiseras och diskuteras förhållningssätt till och tolkningar av olika nyreligiösa strömningar i klassrummet.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.