Kursen syftar till att utveckla färdigheter och kunskaper i kvantitativa och kvalitativa rumsliga metoder och analyser. Den första delen av kursen ger en introduktion till vetenskapsteori där centrala vetenskapsteoretiska begrepp behandlas och relateras till det kulturgeografiska ämnet. Följande del av kursen ger kunskaper i kvantitativa geografiska metoder och analyser. Kursen omfattar regressionsanalys med ett rumsligt perspektiv, datahantering av geografisk information, samt visualisering och analys av rumsliga och regionala data i GIS. Sista delen av kursen ger kunskaper i kvalitativa metoder. Utifrån aktuell kulturgeografisk forskning behandlas olika kvalitativa metodtraditioner, den kvalitativt inriktade forskningsprocessens olika steg och särskild uppmärksamhet ägnas tillämpningar inom hållbarhetsarbete.
Modul 1 Vetenskapsteori, 3 hp
Modulen ger grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och vetenskapligt arbete. Centrala vetenskapsteoretiska begrepp behandlas och relateras till det kulturgeografiska ämnet. Historiska vetenskapliga paradigm och olika metodtraditioner diskuteras. Speciell uppmärksamhet ägnas ämnets tradition av mixed methods, där kvantitativa och kvalitativa metoder används tillsammans i kulturgeografisk forskning.
Modul 2 Kvantitativa rumsliga analyser, 6 hp
Modulen behandlar kvantitativa geografiska metoder och analyser relevanta för utredningar kopplade till samhällsplanering och turism. Under modulen behandlas regressionsanalys med ett rumsligt perspektiv. Det rumsliga analytiska perspektivet inkluderar även datahantering av geografisk information, samt visualisering och analys av rumsliga och regionala data i GIS. Både deskriptiva och analytiska ansatser behandlas under momentet.
Modul 3. Kvalitativa rumsliga analyser, 6 hp
Modulen ger kunskaper i kvalitativa metoder inom geografisk forskning och tillämpad samhällsplanering. Utifrån aktuell kulturgeografisk forskning behandlas olika kvalitativa metodtraditioner där särskild uppmärksamhet ägnas tillämpningar inom hållbarhetsarbete. Modulen behandlar den kvalitativt inriktade forskningsprocessens olika steg från forskningsdesign, insamling av material till analys och skrivande. Särskilt fokus läggs på datainsamlingsmetoder (inklusive urval) och att genomföra en intervjustudie.
Är du intresserad av vad studenter tycker om kursen? Om du skickar ett mail till Fredrik Gärling kan du få ta del av kursutvärderingen.
Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde.
Dessutom krävs Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde.
Dessutom krävs Engelska B/6 från gymnasieskolan.