Navigerat till

Några frågor till läraren

Ingrid Schild är lektor vid Sociologiska institutionen och undervisar på kursen.

Publicerad: 2025-09-24 Text: Ingrid Schild

Mer om kursen

Skolbibliotek i teori och praktik

Bibliotek

Kan du ge en kort beskrivning av kursen?

Kursen vänder sig till redan verksamma skolbibliotekarier samt till utbildade bibliotekarier som är intresserade av skolbibliotek. Kursen avser att erbjuda en plattform för praktiskt erfarenhetsutbyte som diskuteras i teoretisk belysning.

Hur är kursen upplagd?

Teman som fokuseras är skolbibliotekets historia och nuläge, skolbibliotekets uppdrag och organisatoriska kontext, medie- och informationskunnighet, läsfrämjande och pedagogiska framtidsutmaningar. Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, individuella litteraturstudier och gemensamma diskussionsseminarier. Kursen examineras i form av ett självständigt fördjupningsarbete som presenteras vid ett konferensliknande slutseminarium. Kursen går på kvartsfart på distans.

På vilket sätt är kursen relevant för arbetsmarknaden och för ett framtida yrkesliv?

Enligt den nya lagen om skolbibliotek ska skolbibliotek bemannas med utbildad personal. Denna 7.5 hp kurs kan rusta utbildade bibliotekarier med ytterligare kompetens om skolbiblioteksverksamhet.

Vilken är den aktuella forskning som kursen bygger på?

Kursen bygger på internationell och svensk forskning som är relaterat till skolbiblioteksverksamhet. En del är direkt kopplat till institutionens forskning i ämnet biblioteks- och informationsvetenskap.