Specialpedagogiska perspektiv i estetiska ämnen 5 hp
Om kursen
Kursen riktar sig till pedagoger eller lärare i kulturskola, grundskola och förskola eller andra med intresse för specialpedagogiska perspektiv i undervisning i estetiska ämnen. Kursen syftar till en ökad förståelse för pedagogik anpassad för elever i behov av särskilt stöd.
Utifrån ett inkluderande och specialpedagogiskt förhållningssätt till undervisning i de estetiska skolämnena behandlas redskap för att identifiera behov, stödja lärande och följa upp barns och ungdomars utveckling. Neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) behandlas ur ett didaktiskt perspektiv med fokus på särskilda stöd för lärande utifrån begrepp som inkludering, integrering, normalitet, avvikelse, delaktighet och samspel.
I kursen problematiseras hur konstnärliga uttrycksformer kan stärka barn med särskilda behov och olika förmågor. Estetiska lärprocesser undersöks som möjliggörare för barns utveckling och lärande. I kursen förväntas studerande tillämpa teoretiska innehåll i praktiska didaktiska inslag.