Mer om programmet
Kandidatprogram i pedagogik

Kan du ge en kort beskrivning av programmet?
Kandidatprogrammet i pedagogik är tre terminer långt och består av de tre kurserna Pedagogik A, Pedagogik B samt Kandidatkurs i pedagogik. Att läsa programmet ger möjligheten att fördjupa sig i frågor som har att göra med utbildning, undervisning, lärande, fostran och socialisation. En vanlig missuppfattning är att pedagogik mest handlar om skola och undervisning men ämnet är så mycket bredare än så. Det som står i fokus är hur människor formas och förändras i många olika typer av sociala sammanhang och inte bara i unga år utan genom hela livet. Vi tittar på hur kunskaper, normer och värderingar uppstår, bevaras och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Programmet speglar institutionens olika forskningsinriktningar men ger också en bred introduktion till teoretiska perspektiv som ger möjlighet att förstå olika former av påverkansprocesser på ett mångsidigt sätt. Historiska perspektiv kombineras med samhällsaktuella teman och exempel vilket ger en djup förståelse för det relationella samspelet mellan människa och samhälle och hur lärande sker.
På vilket sätt är programmet relevant för arbetsmarknaden och för ett framtida yrkesliv?
Kunskaper om pedagogik kan vara värdefulla på flera sätt och tillämpbara i en rad olika sammanhang. Den breda teoretiska orienteringen ger perspektiv på nuvarande samhällsutmaningar vilket är av relevans för många typer av arbetslivskontexter. Att få förståelse för social förändring och olika former av påverkansprocesser är nyckelkompetenser i ett föränderligt arbetsliv och i ett samhälle med hög förändringstakt. Sen är det viktigt att lyfta fram att studenter inte bara brukar uppskatta innehållet och den praktiska relevansen för arbetslivet, utan även för att det ger fördjupade perspektiv på en rad olika samhällsfrågor som exempelvis digitalisering, globalisering, demokrati, jämställdhet och hållbarhet. Studenterna brukar alltså tycka att utbildningen är engagerande och meningsfull i relation till flera olika sammanhang som vi som privatpersoner är involverade i, till exempel familjeliv, fritidsaktiviteter, föreningsliv och inte minst som medborgare i ett demokratiskt samhälle.
Hur är undervisningen upplagd?
Flexibelt deltagande är ett viktigt ledord och därför sker undervisningen mestadels asynkront med få fasta datum. Samtidigt ser vi diskussion och interaktion som viktiga delar så kursen är också upplagd så att erfarenhetsutbyte utgör en viktig stomme. Under programmets gång får man möta olika examinationsformer och träna olika färdigheter, till exempel att utveckla akademiskt skrivande och att använda reflektion som redskap för att stödja lärandeprocessen. Praktiska färdighetstränande inslag som exempelvis intervjumetodik, utbildningsplanering och presentationsteknik vävs samman med utvecklandet av analytiska förmågor och kritiskt förhållningssätt.