Navigerat till

”Det blev bättre än vad jag tänkt mig, i alla kurser”

Pernilla valde att läsa programmet för att förstå varför det fanns en motsättning mellan den kunskap hon fått i sin tidigare utbildning och de föråldrade arbetssätt hon mötte i arbetslivet.

Publicerad: 2025-12-09 Text: Ulrika Sahlén

Pernilla Sjöstrand

Pernilla Sjöstrand är tidigare student på Magisterprogram i pedagogik.

Varför valde du att studera det här programmet?

Efter tre års studier, med inriktning mot pedagogik och hållbart arbetsliv, började jag arbeta igen. Jag upplevde då en motsättning gällande vad jag fick lära mig i min utbildning kontra arbetsgivares tillvägagångssätt. Enligt min uppfattning antog organisationer tillvägagångssätt som utgick från föråldrade premisser. Därför valde jag att studera Magisterprogrammet i pedagogik för att ta reda på om min kandidatutbildning producerat felaktig kunskap eller om organisationers synätt, förhållningssätt och tillvägagångssätt var föråldrade.

Vad hade du för förväntningar på programmet?

Jag förväntade mig att få fördjupade kunskaper i normkritiskt perspektiv liksom den digitala arbetsmiljöns förutsättningar och den digitala teknikens påverkan i arbetslivet. Vidare förväntade jag mig att få kunskaper i utbildningsplanering och hur e-lärande främjar lärande i arbetslivet. Jag hade inga förväntningar på kursen i utbildningshistoria då det för mig var ett okänt område, men kursen kom att ge mig värdefull kunskap om samhällets utveckling och påverkan i dagens samhälle. Magisterkursen i pedagogik trodde jag skulle vara likvärdig den vetenskapsteori och uppsatsarbete jag tidigare genomfört från annat magisterprogram.

Blev det som du tänkt dig?

Nej, det blev bättre än vad jag tänkt mig i alla kurser. Till exempel gav magisterkursen i pedagogik mig möjlighet att på en högre nivå förstå hur olika skolbildningar och tanketraditioner inom vetenskapsteori påverkar kunskapsproduktionen. Min tidigare magisterexamen krävde inte den precision i vetenskapsteoretiska utgångspunkter som var kravet här. Jag kan också se att detta krav inte ens ställs vid de masteruppsatser jag har läst. Jag vill påstå att synsätt och förhållningssätt tillskrivs ett högre värde i denna utbildning och att dessa aspekter blir minst lika viktigt som tillämpning och metod. Därför är min uppfattning att programmet håller en högre nivå än vad generellt ett magister- eller masterprogram gör.

Vad var du mest nöjd med på utbildningen?

Jag var nöjd att mina tidigare kunskaper från kandidatprogrammet bestyrktes samtidigt som jag fick förståelse för varför organisationer antar andra premisser. Jag var också nöjd med att jag fick fördjupade kunskaper, till exempel olika ”verktyg” vid analyser för att på så sätt tillämpa hållbara förutsättningar i arbetslivet. Dessutom fick jag möjlighet att använda annan vetenskapsteori och metod än de som förekommer mest i studentuppsatser. Magisterkursen i pedagogik blev lite som Alice i Underlandet där jag tog tillfället att utforska vetenskapsteori på ett djupare plan än vad som varit fallet i min tidigare magisterutbildning.

Vad jobbar du med idag?

Jag jobbar som arbetsförmedlare.

Finns det något i ditt jobb och din vardag där du känner att du verkligen har nytta av utbildningen?

Jag skulle vilja säga att det är helheten jag har nytta av. Sammantaget av kurserna i utbildningen gör att jag lyfter blicken och ser saker på andra sätt. När jag arbetat på Arbetsförmedlingen i drygt tre månader sa en kollega till mig: ”Vi har aldrig haft så här mycket kompetensutveckling som vi nu har sedan du började”. Kollegan syftade kompetensutveckling på ”lärande i vardagens arbete tillsammans med kollegor”. För mig med en filosofie magisterexamen i pedagogik var kollegans ord som att vinna högsta vinsten – någon annan såg nyttan av att en nyanställd, frågvis pedagog främjade förutsättningar för lärande på arbetsplatsen. Jag hoppas även att jag kan bidra till Arbetsförmedlingens utveckling mot ett mer inkluderande och hälsofrämjande arbetsliv. Utbildningen gav mig strategiskt och forskningsförankrat förhållningssätt inom dessa perspektiv.

Pernilla Sjöstrand

Bor: Ljungby, Småland.

Har studerat: Magisterprogram i pedagogik

Gör på fritiden: Trädgårdsarbete och följer med i forskning som relaterar till hållbart arbetsliv.