Med sitt starka fokus på användarupplevelser (UX) och design av interaktiva system vänder sig detta program till den som vill vara med och utforma framtidens upplevelser och interaktion med digital teknik. Programmets innehåll är väl förankrat i aktuell forskning inom fältet människa-datorinteraktion (MDI) och inkluderar bland annat användarcentrerad design, konceptdesign, prototyping och användartester.
"“Det viktigaste är att du i din portfolio kan visa hur du kommit fram till vad du skapat”"
"“DMP-programmet och HCI-mastern är de två av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Och det tror jag att jag kommer säga i framtiden också”"
Kurserna på programmet ger studenterna förutsättningar att utveckla nyckelkompetenser och färdigheter relevanta för såväl interaktions- som upplevelsedesign.
Genom att tillämpa teorier, begrepp och metoder från och för användarcentrerad design, designteori och aktuell forskning inom UX-området täcker programmet in alla aspekter av designprocessen. Användarstudier och konceptutveckling, via mockups, skisser och prototyper, till design, utveckling och utvärdering inom ett stort antal tillämpningsområden som arbetsliv, fritid, digital underhållning och informationshantering.
Utbildningen bygger på kombinationen av teori och praktik, något som möjliggör för studenterna att utveckla sina förmågor att förstå, analysera och designa för människa-datorinteraktion och användarupplevelser.
Detta sätt att arbeta ställer höga krav på, samt utvecklar, studenternas självständighet, initiativförmåga och kreativitet, något som också kommer att utgöra kärnkompetenser i deras framtida yrkesliv.
Tydlig struktur och förankring i ämnet informatik tillsammans med möjligheten till valfria kursinslag ger programmet stora möjligheter för studenter att utforma sin utbildning på ett sätt som passar just dem. Programmet förbereder således studenter för både professionella och akademiska karriärer.
Våra masterprogram riktar sig mot både nationella och internationella sökande och ges på campus i Umeå, något som skapar en attraktiv och dynamisk utbildningsmiljö.
Undervisningsspråket är engelska och våra lärare är etablerade och aktiva forskare inom ämnet. För utveckling av praktiska färdigheter har studenterna dessutom tillgång till välutrustade datorsalar och ett dedikerat UX-lab.
Magisterexamen, 1 år (med möjlighet att fortsätta mot en
masterexamen)
Termin 1
Människa-datorinteraktion och användarupplevelse, 15 hp
Prototyper för interaktion, 15 hp
Termin 2
Interaktionsdesign och framväxande teknologier, 7.5 hp
Kvalitativ forskning i informatik, 7.5 hp
Magisteruppsats med inriktning mot människa-datorinteraktion och användarupplevelse, 15 hp
Väljer du fortsatta studier mot masterexamen läser du följande under kommande år.
Termin 3
Teoretiska perspektiv på människa-datorinteraktion, 15 hp
Valbara/valfria kurser, 15 hp
Termin 4
Masteruppsats med inriktning mot människa-datorinteraktion och användarupplevelse I, 15 hp
Avancerad tjänstedesign, 15 hp
Masterexamen, 2 år
Istället för ovanstående struktur kan du från start välja att läsa en två års masterutbildning och genomför då följande:
Termin 1
Människa-datorinteraktion och användarupplevelse, 15 hp
Prototyper för interaktion, 15 hp
Termin 2
Interaktionsdesign och framväxande teknologier, 7.5 hp
Kvalitativ forskning i informatik, 7.5 hp
Avancerad tjänstedesign, 15 hp
Termin 3
Teoretiska perspektiv på människa-datorinteraktion, 15 hp
Valbara/valfria kurser, 15 hp
Termin 4
Masteruppsats med inriktning mot människa-datorinteraktion och användarupplevelse II, 30 hp
Efter utbildningen är du väl förberedd att arbeta inom alla de verksamheter där interaktion mellan människa och IT står i centrum, och där UX design är en viktig del av digital produkt-, tjänste- eller systemutveckling.
Du kan till exempel arbeta med att förstå och utveckla användbarhet och användarupplevelse hos existerande digitala system, utvärdera implementationer av dessa samt delta i design och utveckling av nya digitala produkter och tjänster.
Tidigare studenter har efter sin examen bland annat fått anställningar som interaktionsdesigners, webbutvecklare, UX designers, användbarhetsdesigners och forskare.
Efter genomgånget utbildningsprogram om 60 hp kan studenten erhålla filosofie magisterexamen, huvudområdet informatik,
inriktning: människa - datorinteraktion och användarupplevelse.
Efter genomgånget utbildningsprogram om 120 hp kan studenten erhålla filosofie masterexamen, huvudområdet informatik,
inriktning: människa - datorinteraktion och användarupplevelse.
Du som har läst kurser som motsvarar minst första terminen på ett program kan söka till senare del av program. Om det finns plats på den termin du är behörig till behöver du inte läsa tidigare terminer på programmet. Även du som redan är student vid Umeå universitet, men vill gå ett annat motsvarande program, kan söka.
Sök senare del av det här programmet