Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning

Umeå center for Functional Brain Imaging (UFBI) är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum där avbildningstekniker används för att undersöka hjärnans struktur och funktion i relation till både grundläggande och kliniska frågor.

I dagsläget har mer än 100 forskare vid Umeå universitet samt över 50 externa forskare varit involverade i projekt vid UFBI som medförfattare till artiklar som baserats på data insamlat vid UFBI.

Då vi arbetar i en internationell miljö så finns det mesta av informationen på de engelskspråkiga sidorna om UFBI. Klicka här för att gå till de engelska sidorna (for English, press here), eller tryck på länken "English" på denna sidas övre högra hörn.

Senaste porträtten och reportagen

Bortom ögonblicket – hjärnforskning då, nu och i framtiden

Hur fungerar minnet och hjärnan? Det är fokus på ett av Umeå universitets tvärvetenskapliga forskningscentrum.

Nyheter & Kalendarium

108 miljoner till grundforskning vid Umeå universitet
Publicerad: 2024-03-26

Sex forskare är utvalda att dela på sammanlagt 108 miljoner kronor från Wallenberg Scholars-programmet.

Kunskapsnoden startar upp de prioriterade forskningsområdena
Publicerad: 2024-01-26

De tre områdena är fakultetsövergripande och visar bredden och spetsen på forskningen vid Umeå universitet.

Plan för prioriterat forskningsområde om hjärnan
Publicerad: 2024-01-16

Planen är klar för det område som rör hjärnan och inlärning.

Hur medvetna upplevelser skapas i hjärnan
Publicerad: 2023-11-20

I ett nytt forskningsprojekt ska medvetandets neurala korrelat identifieras med hjälp av en magnetkamera.

Course in Image Processing using MATLAB, focus Neuroscience.
Publicerad: 2023-04-20

Introduktion till Image Processing med MATLAB: med fokus på Neuroscience. Kurs vid Karolinska...

Just nu har vi inga inplanerade aktiviteter. Vill du se kommande aktiviteter för hela universitetet? Gå till vår kalender.

Anders Wåhlin
Övrig/annan befattning, universitetslektor med förenad klinisk anställning
Lars Nyberg
Professor, övrig/annan befattning