Emmanuelle Charpentier får Novozymes-priset för arbete med CRISPR-Cas9

Vid en ceremoni i Köpenhamn den 17 mars tog professor Emmanuelle Charpentier emot det årliga Novozymes-priset, som ges av Novo Nordisk Fonden för banbrytande forskning eller tekniska innovationer som gynnar utvecklingen inom bioteknik.

Publicerad: 2017-03-21 Uppdaterad: 2023-06-13, 13:35 Text: Daniel Harju

Emmanuelle Charpentier
Foto: Hallbauer&Fioretti

Emmanuelle Charpentier, gästprofessor vid Umeå universitet, gruppledare vid The Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) och professor vid Max Planck-institutet för infektionsbiologi i Berlin, fick priset tillsammans med den litauiske forskaren Virginijus Siksnys vid Vilnius universitet. I år är första gången som två forskare delar på priset och prissumman på 3 miljoner danska kronor.

Enligt priskommitténs ordförande Søren Molin får Emmanuelle Charpentier priset för hennes arbete i framkant när det gäller utvecklingen av CRISPR-tekniken. Under sin tid som gruppledare vid MIMS genomförde Emmanuelle Charpentier forskning som ledde till avslöjandet av det så kallade CRISPR-Cas9 systemet, ett adaptivt immunsystem som skyddar bakterier mot intrång av främmande DNA. CRISPR-Cas9 tekniken kan användas som ett verktyg för exakt och effektiv modifiering av gener i olika typer av organismer och celler från växter, djur och människor.

– Det känns väldigt hedrande att få årets Novozymes Prize. Jag är tacksam för Novo Nordisk Foundations generösa forskningsanslag, som kommer att stödja min forskning kring bakteriella infektionsmekanismer. Jag vill också tacka min forskargrupp, som varit med mig på resan från upptäckten av tracrRNA i bakterien Streptococcus pyogenes till avslöjandet av två-RNA-Cas9-mekanismen och dess evolution i bakterier. Att CRISPR-Cas9 tekniken blivit en sådan stor framgång med så många olika användningsområden är verkligen en överväldigande känsla, säger Emmanuelle Charpentier.

Emmanuelle Charpentier forskar om grundläggande molekylära mekanismer som styr fysiologi och infektionsrelaterade processer hos så kallade Gram-positiva sjukdomsalstrande bakterier, såsom streptokocker och listeriabakterier, på cellulär och molekylär nivå. Hon kommer att hålla en vetenskaplig prisföreläsning om sin forskning vid Umeå universitet den 27 mars kl 14.30. Efter föreläsningen, som hålls på engelska, bjuder Novo Nordisk Fonden på mingel.

Emmanuelle Charpentier har tidigare belönats med bland annat Japan Prize (2017), Tang Prize in Biopharmaceutical Science (2016), L’Oréal-UNESCO For Women In Science Awards (2016), Breakthrough Prize in Life Sciences (2014), och Göran Gustafssonpriset (2014). 2015 blev Emmanuelle Charpentier invald i Kungliga Vetenskapsakademien, som utländsk ledamot i klassen för biologiska vetenskaper. Hon har även blivit utsedd till hedersdoktor vid Catholic University of Leuven, Belgien, och New York University, USA, samt mottagit 2016 Human Frontier Science Program Nakasone Awardee.

Länk till mer information (på engelska) om Novozymes-priset

Länk till mer informaion om Emmanuelle Charpentiers forskning