Publicerad: 2013-05-03

Serier från norr

NYHET Under Kulturnatta i Umeå firar Bildmuseet ett år på Konstnärligt campus. Vi öppnar Serier från norr, en utställning med originalteckningar, skisser och delar av serieberättelser av åtta olika serietecknare.

Serier är både bildkonst och litterär text. Idag görs serier i många olika genrer
– självbiografiska, dokumentära, journalistiska och fiktiva berättelser, där bilderna är lika viktiga som texten.

Serier från norr presenterar åtta serietecknare med olika bild- och berättarstilar som gör serier för vuxna. De har alla anknytning till norra Sverige och i några av utställningens verk finns det norrländska med.

De serietecknare som medverkar är Max Andersson, Gerd Aurell, René Engström, Anneli Furmark, Armita Ghazinezam, Joanna Hellgren, Mats Jonsson och Sofia Karlström. Under utställningsperioden ges workshops, föreläsningar och pedagogisk verksamhet för att inspirera besökare och skolklasser till eget serieberättande.

Serier från norr är producerad av Bildmuseet i samarbete med Skellefteå konsthall och tecknaren Jonas Lidström Isegrim.

Pressvisning torsdag 16 maj kl 10:00

Gerd Aurell, Anneli Furmark och Armita Ghazinezam medverkar under pressvisningen.

Vernissage lördag 18 maj kl. 19:00

De flesta av serietecknarna kommer att finnas på plats vid vernissagen och signerar sina böcker under kvällen. Konstnären Gerd Aurell, som också medverkar i utställningen, framför performancen Good Breathing tillsammans med flöjtisten Karin Aurell.

Delar av utställningen vandrar vidare

En mindre vandringsversion av utställningen Serier från norr kommer att turnera i Västerbottens län från och med november 2013. Även till vandringsutställningen erbjuds konstpedagogisk handledning och workshops.

För mer information

Lisa Lundström, intendent Bildmuseet