Nyheter, porträtt och reportage

Cathrine Norberg
Rekordsiffror för antal antagna vid Umeå universitet

Universitets antagningssiffror visar en ökning med 6,3 procent. Totalt är 35 435 antagna till höstterminen.

Oliver BillkerProfessor vid Institutionen för molekylärbiologiEnhet: Grupp Oliver BillkerAnknuten som forskare till Molekylär Infektionsmedicin, Sverige (MIMS)Roll: Föreståndare
Umeåprofessor vald till EMBO-medlem

Professor Oliver Billker är en av de nyvalda EMBO-medlemmarna vid EMBO:s 60-årsjubileum.

Nuolja björkar
Sommarkurs på fjället – en storslagen studieupplevelse

Ett tidigt väckt naturintresse fick Patrik Lindeberg att söka en sommarkurs i fjällekologi.

Forskare gräver ned tepåsar i jorden med en spade
36 000 nergrävda tepåsar förklarar globalt nedbrytningsmönster

Tepåsar som grävts ned i jorden världen över visar nedbrytningshastigheten i olika typer av mark.

Bild på solande människor på campus
Umeå är Sveriges bästa kommun

Universitetet spelar en central roll för kommunens utveckling.

Händer som håller i en tallrik med fermenterad mat.
Framtidens kost – växtbaserade fermenterade livsmedel på tallriken

Forskare vid Umeå universitet har genomfört den första studien med fokus på växtbaserad fermentering.

Detaljbild på en person som tar piller med vatten.
Nätläkare skrev inte ut mer antibiotika än andra

Läkare i virtuella vårdkontakter skrev inte ut mer antibiotika än på vanliga vårdcentraler, visar studie.

Vattendroppar på en grässtrå, närbild
Vattnets väg till syre avslöjat med högupplösta mikroskopbilder

Med hjälp av kryo-elektronmikroskop kan väteatomers och vattenmolekylers positioner i fotosyntesen avslöjas.

Elektronmikroskopbild på gula prickar på blå botten
Nedbrytning av cellvägg nyckel vid spridning av resistens

Ett enzym bryter ned bakteriens cellvägg och underlättar överföring av antibiotikaresistens, visar studie.