"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsliv och hälsa, självständigt arbete med inriktning mot beteendevetenskap, 15 hp

Engelskt namn: Master thesis in Working Life and Health with specialisation in Behavioral Sciences

Denna kursplan gäller: 2025-06-16 och tillsvidare

Kurskod: 2PS274

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2020-03-11

Reviderad av: Prefekten, 2025-06-05

Innehåll

De studerande genomför under handledning med självständigt ansvar ett empiriskt arbete som vilar på vetenskaplig grund och inom ett område med relevans för det psykologiska ämnesområdet. I uppsatsarbetet ingår att självständigt formulera problem, genomföra en vetenskaplig studie, bearbeta data med kvalitativa och/eller kvantitativa metoder samt att muntligt och skriftligt redovisa sina resultat på vetenskapligt sätt. Uppsatsarbetet sker huvudsakligen i par. Kursen är uppdelad i två moment där det första fokuserar på att planera och motivera sitt uppsatsämne och det andra fokuserar på att genomföra och rapportera sin studie. 

Förväntade studieresultat

Studenten skall efter genomgången kurs för det aktuella huvudområdet och ämnesinriktningen självständigt kunna. 

Modul 1: 3.0 Hp 

Kunskap och förståelse: 

  • formulera en projektplan för sitt uppsatsarbete  
  • Med en fördjupad förståelse urskilja och formulera en vetenskaplig problemställning, syfte och avgränsade frågeställningar som kan fylla en kunskapslucka och bidra till kunskapsfältet inom huvudområdet och ämnesinriktningen 
  • Identifiera relevanta etiska aspekter för uppsatsen 

Färdighet och förmåga: 

  • Diskutera projektplanen för uppsatsarbetet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. 

Modul 2: 12 Hp 

Kunskap och förståelse 

  • Beskriva ett problemområde och identifiera kunskapsluckor utifrån en relevant litteraturgenomgång och aktuella teorier och begrepp 

Färdigheter och förmåga: 

  • genomföra en empirisk studie utifrån aktuell frågeställning med avseende på design och metod 
  • sammanställa, analysera och tolka data på ett välmotiverat sätt i förhållande till en problemställning, enligt det akademiska språk och vetenskapliga förhållningssätt som är praxis inom huvudområdet och ämnesinriktningen 
  • kunna tillämpa relevanta forskningsetiska principer 
  • Registrera sitt arbete i en vetenskaplig databas 

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 

  • med betydande självständighet definiera, analysera och diskutera undersökningsdesign och metod i förhållande till syfte och frågeställningar och med hänsyn till gällande forskningsetiska principer 
  • utifrån den egna uppsatsens resultat reflektera över den egna uppsatsens relevans för samhället samt identifiera framtida forskningsfrågor 
  • visa betydande självständighet, receptivitet och ett kritiskt förhållningssätt under handledningen 
  • Försvarar den egna uppsatsen vid uppsatsseminarium genom att sakligt och konstruktivt kunna diskutera styrkor och svagheter utifrån ett vetenskapligt perspektiv 

Behörighetskrav

Antagen till magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa med inriktning mot beteendevetenskap. Godkänt på samtliga kurser termin 1 och 2, samt på kursen "Vetenskaplig teori, metod och etik i arbetsliv och hälsa", termin 3.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen i form av handledning som ges vid inbokade online träffar samt genom seminarier. Kursen kräver obligatorisk närvaro vid projektplansseminarium samt vid oppositions- och respondentseminarium.  Eftersom undervisningen sker digitalt krävs dator och tillgång till internet för att kunna medverka i undervisning samt för att ta del av undervisningsmaterial på lärplattformen. 

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning garanteras endast när kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Detta gäller oavsett hur ofta studenterna träffat sin handledare. Uppsatsarbetet sker huvudsakligen i par. Det är ej möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivåer (till exempel blandar masteruppsats och kandidatuppsats). 

Examination

Modul 1. Projektplan för uppsats, 3 högskolepoäng 

En projektplan för uppsatsen skrivs inför och bedöms på ett obligatoriskt seminarium. Bedömning av uppsatsens projektplan sker individuellt och ges betygen Godkänt eller Underkänt. Komplettering av uppsatsens projektplan anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens projektplan inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen.  

I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sin projektplan och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan om-examination). Övriga examinerande inslag bedöms under Modul 2. 

Modul 2. Examensarbete/Uppsats, Opposition, Respondentskap, DiVA, 12 högskolepoäng 

Det skriftliga uppsatsarbetet försvaras av studenten vid ett uppsatsseminarium där det muntliga försvaret bedöms. Vidare krävs godkänd genomförd presentation och opponering på en annan uppsats. Examination av det skriftliga uppsatsarbetet sker genom granskning i en uppsatskommitté där uppsatsen och arbetsprocessen granskas utifrån på förhand uppställda betygskriterier.  

Ett sammanvägt betyg sätts på dels arbetsprocessen, samt den färdiga skriftliga uppsatsen, med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.  

För uppsatsens projektplan, opponering, presentation och försvar av egen uppsats ges betygen Godkänt eller Underkänt på respektive del. Bedömningen av uppsatsens projektplan, uppsatsen samt opposition och respondering sker individuellt. Bedömning av DiVA-registrering sker individuellt eller i par beroende på om uppsatsen skrivits individuellt eller i par. 

I det fall uppsatsen har enstaka/mindre brister (något eller några bedömningskriterier som är underkända) erbjuds studenten möjlighet att komplettera uppsatsen innan betyg på uppsatsen sätts. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens uppsats inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen. I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sin uppsats och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan om-examination).  

För de fall där bristerna är mer omfattande får studenten betyget Underkänd och erbjuds inte möjlighet att komplettera uppsatsen. Ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan om-examination). 

Komplettering av opponering, försvar av egen uppsats samt registrering i DiVA anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och äger rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. 

Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Minst betyget Godkänd måste uppnås på var och en av de fem examinerande delarna för att få godkänt slutbetyg på hela kursen. Uppsatsen kan erhålla betyget underkänt (U) till Väl Godkänd (VG). Betyget på den skriftliga uppsatsen bestämmer betyget på kursen. 

Omexamination: 

Studerande har rätt till fem examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi.  

Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.  

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.  

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 25

Litteratur

Den studerande förutsätts använda olika kunskapskällor som breddar, fördjupar och förtydligar ämnesområdet. Litteratur sökes individuellt och urval kan ske i diskussion med handledaren.