Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2025-06-13
Innehåll
Kursens syfte är att ge en omfattande introduktion till grundläggande begrepp, teorier och metoder inom socio-emotionell utveckling från tidig barndom till ungdomsår. Vi kommer att undersöka de förutsättningar som påverkar utvecklingen, inklusive biologiska, miljömässiga och tvärkulturella aspekter Ett centralt fokus kommer att vara att analysera och förstå dessa begrepp ur ett livsloppsperspektiv samt tillämpning av begreppen inom logopedyrket.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
Visa kännedom om grundläggande utvecklingspsykologiska teorier samt deras vetenskapliga förankring inom området social och emotionell utveckling
Visa kännedom om metoder inom forskningsområdet social och emotionell utveckling.
visa kännedom om grundläggande begrepp för socio-emotionell utveckling ur ett livsloppsperspektiv
Färdighet och förmåga
Tillämpa kunskaper om grundläggande teoretiska begrepp på fallbeskrivningar
Kunna jämföra hur olika teoretiska perspektiv kan skilja sig åt.
Reflektera kring grundläggande begrepp inom socio-emotionell utveckling utifrån ett livsloppsperspektiv
Genomgångna kurser i logopedprogrammets termin 1 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, web-kamera och mikrofon/hörlurar. Undervisning sker genom föreläsningar (ibland inspelade). Dessutom ingår praktiska moment, som ger tillfälle till tillämpning av kunskapsinnehållet. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Aktiv medverkan innefattar att web-kameran är påslagen och studenten är synlig under diskussioner studenter emellan eller med studentgruppen och läraren. Deltagande i vissa undervisningsmoment är obligatoriska och av prövande karaktär, vilket framgår i kursens schema. Ett aktivt deltagande i den obligatoriska aktiviteten enligt beskrivningen ovan krävs för att momentet ska anses vara genomfört. Distansstudierna kombineras med obligatoriska dagar på plats på studieorten för praktiska övningar och examinationer. Undervisningen bedrivs på engelska.
Examination
Examination sker genom individuell, skriftlig hemtentamen, gruppövningar och seminarie-uppgifter.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå".
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kan inte ingå i samma examen som 2PS060.
Litteratur
Giltig från:
2025 vecka 25
Berk Laura E. Development through the lifespan Seventh edition. : Thousand Oaks ; London ; New Delhi ; Singapore : SAGE : [2023] : xxvii, 673, G-12, R-96, NI-19, SI-36 Seiten : ISBN: 9781071897058 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.