Publicerad: 2023-01-13 Uppdaterad: 2023-06-29, 07:25

Forskningsvistelse i Sydney gav skjuts åt doktorandprojektet

PORTRÄTT Ulrika Andersson har varit på en predoc-vistelse inom ramen för den Nationella forskarskolan i allmänmedicin. Det bar av till Sydney och The George Institute of Global Health. Nu är vi nyfikna på att få höra hur hon haft det!

Text: Kristina Lindblom

– Jag har haft det mycket bra tack!

Vad var syftet med resan?

– Att spendera två månader på the George Institute of Global Health i Sydney och att arbeta under handledning av professor John Chalmers för att få nya erfarenheter och kunskaper. Jag har arbetat vidare med mitt eget doktorandprojekt som handlar om högt blodtryck och e-hälsa och har också arbetat tillsammans med andra inom två projekt som bedrivs på the George Institute (TGI). Under vistelsen har jag provat på att arbeta i en annan forskningsmiljö och delta i lokala föreläsningar, workshops och seminarier.

Har besöket i Sydney varit givande?

– Ja, det har varit mycket givande. Det har varit väldigt lärorikt att få prova på att arbeta på ett välfungerande forskningsinstitut som TGI. Forskningen som bedrivs här håller hög klass och arbetsmiljön är öppen och välkomnande. De lokala projekten som jag har deltagit i har varit i olika faser, ett är en randomiserad studie som håller på att startas upp och det andra är en sekundär analys av data från en tidigare genomförd randomiserad studie, och det har varit väldigt intressant att arbeta med. Jag har också lärt mig använda ett annat statistikprogram (R) och deltagit i workshops och presenterat mitt projekt för övriga på arbetsplatsen.

Berätta mer om den forskning du gjort där – vad handlade det om?

– Jag har arbetat med en delstudie om variabilitet för hemblodtryck inom mitt doktorandprojekt. Under tiden i Sydney har jag analyserat data och färdigställt en artikel som snart är redo att skickas in till tidskrift.

Det ena lokala projektet som jag arbetade med är en RCT där man ska testa att använda armband som mäter blodtryck (s.k. cuffless device) för att styra blodtrycksbehandlingen i primärvård. Jag hjälpte till med intervjuer med allmänläkare inför studien och gav feedback på en del dokument samt deltog på planeringsmöten.

Det andra projektet är en sekundär analys av data från en stor studie där man undersökte om en komplex intervention bestående av elektroniskt beslutsstöd, kombinationstabletter (polypills) och ett följsamhetsprogram via apotek kunde förbättra kardiovaskulära riskfaktorer för patienter med hög risk för kardiovaskulär sjukdom. Studie gav negativa resultat och vi gör nu en subanalys för att se om det finns någon skillnad mellan män och kvinnor.

Hur tror du att den här resan kan bidra till ditt fortsatta arbete?

– Jag har kommit en bra bit på mitt doktorandprojekt. Jag har kunnat arbeta intensivt med mitt eget projekt och då just den här delstudien har inneburit en del statistik och för mig nya metoder har det varit väldigt bra att få ägna mig åt forskning på heltid under den här perioden.

De andra projekten kommer jag fortsätta vara delaktig i hemifrån och det kommer förhoppningsvis leda till en eller två publikationer. Och vem vet, det kanske kan leda till ytterligare samarbete i framtiden.

Jag har också fått ny kunskap genom diskussioner och seminarier och träffat många intressanta människor.

Var det något som inte gick som du hade tänkt? Något som överraskade dig?

– Trots ett välkomnande klimat och trevliga kollegor så var det lite svårt att komma in i den sociala gemenskapen på kontoret. Man fikar inte tillsammans som i Sverige. Folk åt lunch på olika ställen och vid olika tider, och en del åt inte lunch alls eller åt bara framför datorn. Dock var professor John mycket välkomnande och vi träffade han och hans fru Alex på helgerna flera gånger.

Något som jag tyckte var lite intressant var att alla seminarier och presentationer på TGI inleddes med ”Acknowledgement of country”, för att bekräfta och erkänna urinvånarnas rätt till landet.

Vad var den största skillnaden mellan din hemmiljö och forskningsmiljön på TGI?

– På TGI sysslade jag med forskning på heltid och många av de andra där gör också det. Det är ett stort forskningsinstitut med många doktorander och projekt. Lokalerna är utformade som öppna kontorslandskap. Seminarier och workshops är lättillgängliga, de äger rum två trappor upp i föreläsningssalen.

Har du något tips till andra som är sugna på att göra en predoc?

– Förbered dig och familjen i god tid. Det är en del pappersarbete med visum och annat som måste ordnas, men det är det värt. Det är viktigt att hela familjen är med på planerna, min man har varit ledig från sitt arbete och tagit hand om våra barn och hade inte han varit 100% med på det här så hade det blivit väldigt jobbigt.

Läs på om staden och hitta ett bra ställe att bo på, man spenderar mycket tid i det området. Om barn följer med kan det vara bra att försöka hitta några aktiviteter till dem så att de träffar andra jämnåriga. Om andra har varit på samma ställe tidigare, prata med dem och få tips.

Vad gjorde du helst på din lediga tid i Sydney?

– Jag och min familj har åkt på många utflykter i Sydney och försökt se som mycket som möjligt av staden och omgivningarna. Vi har varit mycket på olika stränder och min man och äldsta son har lärt sig att surfa. Varje vecka har vi testat en ny restaurang, allt finns ju i Sydney.

Snabba fakta

Titel doktorand

Universitet för predoc The George Institute for Global Health, NSW University

Stad för predoc Sydney, Australien

Handledare John Chalmers

Favoritlunch Sandwich with poached chicken från caféet Double Barrel

Inspiration jag tar med mig Arbetsglädje och insikter om andras spännande forskningsprojekt.

Doktorandprojekt

ULRIKA ANDERSSON - E-hälsa vid behandling av högt blodtryck i primärvård

som deltar i Nationella forskarskolan i Allmänmedicin.