"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Text med The Art of Teaching i gult

Universitetspedagogiska konferensen 2025

Undervisning är mer än metoder och mätbarhet, det är en konstform. Under årets universitetspedagogiska konferens, The Art of Teaching, sätter vi ljuset på undervisningens mänskliga, etiska och kreativa dimensioner.

upk logga
Bidrag och anmälan

Vill du vara med och bidra till samtalet om The Art of Teaching? Läs mer om din anmälan här

En man står längst fram på scenen inför en stor publik.
Program

Gör dig redo för två dagar av spännande diskussioner och kunskapsutbyte

6–7 november | Humanisthuset

Konferensen riktar sig till alla som arbetar med högre utbildning – lärare, pedagogiska utvecklare, forskare och ledare – och bjuder in till delning av både praktiknära erfarenheter och vetenskapliga perspektiv. 

Vill du vara med och bidra till samtalet om The Art of Teaching? Vi välkomnar pedagogiska bidrag av alla slag. Du kan skicka in förslag på föredrag, verkstäder eller postrar.

Sista dagen att lämna in bidrag är 1 oktober, 2025.

Välkommen!

The Art of Teaching

Undervisning är en komplex och kreativ praktik där professionellt omdöme, etiska överväganden och relationellt arbete spelar avgörande roller tillsammans med ämneskunskaper. I en tid där högre utbildning präglas av ökade krav på digitalisering, standardisering och mätbara resultat, finns det skäl att stanna upp och reflektera över undervisningens andra dimensioner, de som inte alltid låter sig kvantifieras, men som formar kärnan i utbildningens kvalitet. 
 
Under årets universitetspedagogiska konferens vill vi skapa en mötesplats för att utforska och återupprätta undervisning som konst. Vad händer med lärarrollen när undervisning i alltför stor utsträckning reduceras till endast nödvändiga interaktioner, tekniska lösningar och krav på effektivitet? Hur kan lärare ta tillvara de entusiastiska, relationella och responsiva aspekterna av undervisning och därmed skapa verkligt meningsfulla och kärleksfulla lärandemöjligheter för våra studenter? 

Senast uppdaterad: 2025-06-02