"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik för yrkeslärare (UVK), 10 hp

Engelskt namn: Subject Didactics for Vocational Teachers

Denna kursplan gäller: 2023-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 6PE382

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2021-04-21

Reviderad av: Prefekten, 2022-06-08

Innehåll

I kursen behandlas didaktiska teorier och didaktisk forskning med koppling till yrkesutbildning. I kursen behandlas också mötet mellan yrkesutbildning och arbetsliv, kommunikationens roll i yrkeslärarprofessionens olika dimensioner samt elevers lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Innehållet bearbetas med utgångspunkt i styrdokument, aktuell forskning, hållbar utveckling och krav i yrkesutövningen. Dessutom presenteras de praktiska redskap som används för att kunna genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument. Detta inkluderar verktyg, metoder och tillvägagångssätt för planering och konstruktion av olika typer av bedömningssituationer, främst för användning som underlag vid betygssättning.

Kursen omfattar två områden  Bedömningspraktik 4 hp och Yrkesämnesdidaktik 6 hp, som var och en bygger på och fördjupar innehållet i tidigare kurser.

Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp

Assessment Practice

I modulen fokuseras på bedömningsplanering samt på konstruktion och granskning av olika typer av provfrågor inom olika bedömningsmetoder, utifrån vetenskapliga grunder och enligt vedertagna riktlinjer. Här behandlas de verktyg som lärare kan använda för att genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument.

Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp

Subject Didactics
 
I modulen förenas aktuell forskning om yrkesutbildning, didaktik, teorier om ungas och vuxnas kunskapsutveckling, samt specialpedagogiska förhållningssätt till undervisning. Yrkeslärares möjligheter att kommunicera yrkeskunnande i skilda lärsituationer och lärmiljöer behandlas och diskuteras. Särskilt fokuseras hur pedagogisk planering och yrkesämnesdidaktiska val kan göras som främjar alla elevers lärande oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor. Betydelsen av digitala verktyg, lärresurser och läromedel i pedagogisk verksamhet uppmärksammas och värderas.

Yrkeslärares samverkan med arbetslivet aktualiseras och problematiseras, exempelvis handledarfunktionens betydelse för utbildningens kvalitet och strategier för att göra bedömningar av elevernas lärande och utveckling i arbetsplatsförlagt lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp

Assessment Practice

Kunskap och förståelse

  • Förstå hur bedömningssituationers kvalitet kan påverkas av olika faktorer.

Färdighet och förmåga

  • planera för ändamålsenliga bedömningssituationer.
  • utforma ändamålsenliga bedömningssituationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt granska sina egna och andras planerade bedömningssituationer ur ett bedömningsteoretiskt perspektiv.

Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp

Subject Didactics

Kunskap och förståelse

  • redogöra för relevanta teorier om lärande och kunskap i relation till de kunskapsformer som kännetecknar yrkesämnet och till hur yrkeskunnandet kan kommuniceras i undervisning.

Färdighet och förmåga

  • planera undervisning i det egna yrkesämnet, med utgångspunkt i styrdokument, teorier om didaktik och lärande samt forskning med koppling till yrkesutbildning.
  • identifiera didaktiska utmaningar i yrkesämnet och diskutera lärares förhållningssätt och lärmiljöns betydelse för att främja alla elevers lärande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera betydelsen av samverkan och kommunikation mellan skola och arbetsliv, särskilt avseende det arbetsplatsförlagda lärandet och handledningsfunktionen.
  • Problematisera och värdera användning av digitala verktyg och andra lärresurser i det egna ämnet, i relation till yrkesutövningen och hållbar utveckling.

Behörighetskrav

Kunskap, undervisning och lärande 1 (UVK) 10 hp, Värdegrund, etik och mångfald (UVK) 10 hp, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik (UVK) 10 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform. Studenternas yrkeskunnande och erfarenheter utgör utgångspunkt för kursens uppgifter och genomförande.  Undervisningen består av varierande arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i workshops, gruppsamtal, seminarier, fallstudier, samt i diskussionsforum på lärplattformen.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.

Kursen examineras genom följande inslag:

Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp

Assessment Practice

  • skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
  • ett seminarium (U/G)

Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp

Subject Didactics

  • två skriftliga individuella hemtentamina varav en bedöms i en tvågradig skala (U/G) och en bedöms i en tregradig skala (U/G/VG).  
  • två seminarier (U/G)

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att både modul 1 och 2 är bedömda som väl godkända (VG).

För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.  

För att bli godkänd på modul 2 krävs att båda examinerande inslagen är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modul 2 krävs att det examinerande seminariet är godkänt (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Student, utan godkänt resultat på ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 2

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Yrkesdidaktikens mångfald
    Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
    Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
    ISBN: 9789188149213
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Köpsén Susanne
    Lära till yrkeslärare
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
    ISBN: 9789144132259
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handledning och praktisk yrkesteori
    Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
    3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
    ISBN: 9789144091785
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
    ISBN: 9789197558495
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wedman Jonathan
    Prov
    2 uppl. : Giraffhuset : 2022 : 213 sidor :
    ISBN: 9789189702134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Texter tillgängliga via lärplattformen

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Gustavsson S
    Trepartssamtalet i APL
    Ingår i:
    Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 232 s. :
    Obligatorisk

    Lemar S
    Samverkan för kvalitet i yrkesutbildning
    Umeå universitet : 2013 :
    Obligatorisk

    Specialpedagogik : för mångfald i skola och samhälle
    Ström K, Linnanmäki K
    Ingår i:
    Allmändidaktik
    Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (Läsanvisning ss. 231-247)

    Aspelin Jonas
    Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
    Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-979422-8-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 13-25, 27-41, 107-123, 143-162)

    Diaz Patricia
    Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
    Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
    Lundegård Iann, Malmberg Claes, Hasslöf Helen, Dessen Jankell Lotta, Urbas Anders
    Lärportalen. www.skolverket.se : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pettersson Gerd
    Inre kraft och yttre tryck : perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
    Umeå : Umeå universitet : 2017 : 115, [23] s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå Universitet
    ISBN: 9789176016497
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 18-30).

    Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    ISBN: 9789185545667
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
    Stockholm: Skolverket : 2014 :
    https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
    Obligatorisk

    Söka och värdera digitala läromedel
    Åkerfeldt A, Selander S
    Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Betyg och prövning – kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
    2022 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/betyg-och-provning---kommentarer-till-skolverkets-allmanna-rad-om-betyg-och-provning

  • Giltig från: 2023 vecka 1

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Yrkesdidaktikens mångfald
    Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
    Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
    ISBN: 9789188149213
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Köpsén Susanne
    Lära till yrkeslärare
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
    ISBN: 9789144132259
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handledning och praktisk yrkesteori
    Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
    3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
    ISBN: 9789144091785
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
    ISBN: 9789197558495
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wedman Jonathan
    Prov
    1. uppl. : Stockholm : Vulkan : 2021 ISBN: 9789189335417 :
    Obligatorisk

    Texter tillgängliga via lärplattformen

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Gustavsson S
    Trepartssamtalet i APL
    Ingår i:
    Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 232 s. :
    Obligatorisk

    Lemar S
    Samverkan för kvalitet i yrkesutbildning
    Umeå universitet : 2013 :
    Obligatorisk

    Specialpedagogik : för mångfald i skola och samhälle
    Ström K, Linnanmäki K
    Ingår i:
    Allmändidaktik
    Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (Läsanvisning ss. 231-247)

    Aspelin Jonas
    Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
    Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-979422-8-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 13-25, 27-41, 107-123, 143-162)

    Diaz Patricia
    Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
    Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
    Lundegård Iann, Malmberg Claes, Hasslöf Helen, Dessen Jankell Lotta, Urbas Anders
    Lärportalen. www.skolverket.se : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pettersson Gerd
    Inre kraft och yttre tryck : perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
    Umeå : Umeå universitet : 2017 : 115, [23] s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå Universitet
    ISBN: 9789176016497
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 18-30).

    Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    ISBN: 9789185545667
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
    Stockholm: Skolverket : 2014 :
    https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
    Obligatorisk

    Allmänna råd om betyg och betygssättning
    2018 : 46 sidor :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
    ISBN: 9789175593326
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söka och värdera digitala läromedel
    Åkerfeldt A, Selander S
    Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
    Fulltext
    Obligatorisk