"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Avancerad Neuropsykologi, 7,5 hp

Engelskt namn: Advanced Neuropsychology

Denna kursplan gäller: 2025-06-16 och tillsvidare

Kurskod: 2PS348

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2025-06-05

Innehåll

Kursen inkluderar neuropsykologin för såväl normalfungerande som kliniska populationer. Ämnen som behandlas utgörs av den biologiska basen för beteende, minne, emotion, processer i typisk och atypisk hjärnutveckling, neural plasticitet och mentala hälsotillstånd. Kursen ger även en översikt över olika hjärnavbildningstekniker och andra neuropsykologiska testmetoder.

Den schemalagda undervisningen är baserad på seminarier där studenterna förbereder muntliga presentationer inom fördefinierade områden. Presentationerna diskuteras i grupp med feedback från undervisande lärare. Under kursen tar studenterna quiz-test i neuroanatomi och neuropsykologi som en del av examinationen.

Fördjupningsprojektet i kursen kan antingen skrivas som en systematisk litteraturöversikt eller som en forskningsplan i neuropsykologi. Ämnen för fördjupningsarbetet bestäms tillsammans med handledare.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för och tolka generell hjärnanatomi, strukturella och funktionella delsystem och deras koppling till beteende
  • Beskriva de grundläggande principerna för hjärnans plasticitet
  • Redogöra för styrkor och svagheter i aktuella hjärnavbildningstekniker
  • Redogöra för och beskriva neuropsykologiska bedömningsmetoder och tekniker och vilken typ av information de genererar

Färdighet och förmåga

  • Identifiera och beskriva strukturer i nervsystemet från anatomiska modeller
  • Diskutera och förklara relationen mellan de högre funktionerna i centrala nervsystemet som bestämmer människans beteenden
  • Beskriva skillnaderna mellan medfödda och förvärvade neurala syndrom i olika delar av livsspannet och viktiga riskfaktorer för icke-typisk utveckling av hjärnan
  • Beskriva, presentera och utförligt diskutera ett välavgränsat neuropsykologiskt fenomen eller atypiskt tillstånd från ett teoretiskt och empiriskt grundat psykobiologiskt eller neuropsykologiskt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Uppvisa förmåga att bedöma neuropsykologisk forskning med hänsyn till relevanta neuropsykologiska, biologiska, miljömässiga och etiska aspekter.
  • Uppvisa förståelse för neuropsykologins roll i människans utveckling genom hela livsspannet
  • Uppvisa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens inom ett specifikt neuropsykologiskt område

Behörighetskrav

90 hp i psykologi, medicin eller motsvarande.
Därutöver krävs engelska 6/nivå 2 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av seminarier, handledning och lab-demonstrationer.

Kursen innehåller fyra examinerande seminarier (separata tillfällen) där studenterna muntligt presenterar ämnen på givna teman, samt ett avslutande seminarium där studenterna presenterar sitt skriftliga fördjupningsarbete. Seminarierna inbegriper diskussion, kritisk reflektion och återkoppling från och till övriga studenters seminarie-presentationer och skriftliga fördjupningsarbeten. Läraren som ansvarar för respektive seminarium kommer att ge återkoppling på muntliga och skriftliga uppgifter och kan begära kompletteringar för att uppfylla examinationskraven.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Examinerande inslag utgörs av quiz-test i neuroanatomi och neuropsykologi som utförs online. Dessa test kan genomföras inom loppet av kursen tills en kriterie-poäng i respektive quiz uppnåtts. Dessutom är skriftliga handouts från seminariepresentationerna, aktivt seminariedeltagande inklusive egen muntlig presentation och återkoppling till medkursares presentationer examinerande. Avslutningsvis är en skriftlig och muntlig presentation av fördjupningsarbetet liksom aktivt deltagande med skriftlig och muntlig återkoppling på medkursarens presentationer examinerande.

Examination och obligatoriska uppgifter anges i schemat. Betyg för kursen sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända.

Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd.

För godkänt betyg (G) krävs att studenten uppnår godkänd nivå på alla muntliga seminariepresentationer, skriftliga underlag, godkänd nivå på de neuroanatomiska och neuropsykologiska quizzen, godkänt skriftligt fördjupningsarbete samt godkänd muntlig presentation och aktivt deltagande vid det examinerande seminariet för projektpresentationen. För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten uppnår väl godkänd nivå vid seminarierna samt betyget väl godkänd på den muntliga och skriftliga fördjupningsrapporten.

Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som Advanced Neuropsychology 15 hp.

 




 

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 25

Artiklar

Litteraturen består av cirka 500 sidor totalt, främst artiklar.

Artiklar kommer att tillhandahållas av respektive lärare/moment i moment 1, och i dialog med ansvariga kursledare och lärare i moment 2.

Referenslitteratur

Cognitive neuroscience : the biology of the mind
Gazzaniga Michael S., Ivry Richard B., Mangun G. R.
Fifth edition. : New York : W.W. Norton & Company : [2019] : xx, 657, 16, 42, 8, 24 pages :
ISBN: 9780393603170
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare artiklar kan tilldelas av kursansvarig och lärare.