"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 1, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art 1

Denna kursplan gäller: 2023-11-20 och tillsvidare

Kurskod: 6ES128

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-03-15

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2023-10-09

Innehåll

Kursen syftar till att introducera studenten i ämnet bild och har ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Genom laborativt undersökande arbete utvecklas grundläggande förmåga att framställa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg, samt med olika material. Kursen omfattar perceptionsteori, samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Kursen innehåller studier i olika dokumentationsformer och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Olika metoder för bildsamtal och bildanalys ingår, vilket inkluderar kritiska perspektiv såsom genusteori och intersektionalitet. Hållbar utveckling studeras i relation till materialanvändning och bilddidaktiskt arbete.

Ämnesdidaktisk teori ingår som en röd tråd i hela kursen och innefattar undervisningsplanering, undervisning, bedömning och betygsättning i bild, vilket inkluderar anpassningar till och bemötande av elever i behov av särskilt stöd. Med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument (skollag, skolförordning, läroplan och kursplan) studeras och analyseras olika aspekter av bildämnet i skolan. Bildämnets historik och bildämnet idag belyses ur olika kritiska och didaktiska perspektiv. För att kunna tillgängliggöra samtida och historiska bilder för elever ingår även en orientering i konstvetenskap och visuell kultur.  Ämninesdidaktiska inslag i kursen ger beredskap för varierade arbetsformer för bildundervisning i grundskolans tidiga år.

 

Delkurs 1: Bilddidaktik 1, 3hp   
Delkursen behandlar ämnesdidaktiska teorier och analys av bildämnets kursplan. Ämnesdidaktisk metod och teori tillämpas genom övningar i att planera undervisning för grundskolans tidiga år. Vidare ingår bildämnets historia, teorier om barns bildutveckling och kreativitetsteori.  

Delkurs 2: Analog bildframställning och verktyg för bildframställning, 6hp   
I delkursen studeras bildmässiga uttrycksmedel i 2- och 3-dimensionell gestaltning i analoga/hantverksmässiga tekniker. Hållbar utveckling studeras i relation till materalanvändning. Delkursen omfattar även perceptionsteori, form- och färglära samt dokumentation och presentation av bilder. Didaktisk reflektion över hur läraren kan organisera och leda bildundervisning med analoga material och metoder ingår.    

Delkurs 3: Digital bild och bildberättande, 6 hp   
Delkursen omfattar grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i digital och rörlig bild, samt kunskaper i bildredigering och presentationsteknik. Tillika behandlas visuell kommunikation och berättarteknik. Delkursen knyter an till barns visuella kulturer.   

Delkurs 4: Konstvetenskap och visuell kultur, 6 hp   
Delkursen omfattar en grundläggande konstvetenskaplig orientering där visuell kultur från olika tider och kulturer ingår. Studiebesök på konsthall/konstmuseum samt ett gestaltande arbete ingår i delkursen. Undervisningen innefattar studiebesök på konsthall/konstmuseum samt ett gestaltande arbete.  

Delkurs 5: Bildanalys och bildtolkning, 6 hp   
Delkursen omfattar olika teorier och metoder för bildanalys, tolkning av bilder samt bildsamtal. Analys av visuell kultur innefattar semiotiska och kritiska perspektiv, såsom teorier som behandlar genus, etnicitets, klass och postkolonialism, samt ett intersektionellt perspektiv.

Delkurs 6: Bilddidaktik 2, 3hp   
Delkursen behandlar ämnesdidaktik och inkluderar ämnesspecifika anpassningar till elever med behov av särskilt stöd. Mångfald och flerspråkighet i klassrummet, inkludering, kulturarv och kulturyttringar används som utgångspunkter för att skapa sammanhang för lärande.Aspekter av social hållbarhet i relation till bildundervisning studeras. Med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument övas planering, undervisning, olika former av bedömning samt betygsättning.       

 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna: 
   
Delkurs 1  

Kunskap och förståelse 

  • identifiera och redogöra för teorier om barns bildutveckling, kreativitetsteorier och bildpedagogiska teorier   

Färdighet och förmåga  

  • planera undervisning i bild utifrån aktuella styrdokument    

Värderingsförmåga och förhållningssätt   

  • reflektera över och problematisera bildundervisning på vetenskaplig grund  

Delkurs 2 

Kunskap och förståelse  

  • skriftligt och muntligt redogöra för teorier relevanta för bildframställning, grundläggande tekniker och material, samt hur dessa används för att framställa analoga bilder.
  • presentera bilder   
  • definiera ämnesspecifika begrepp kopplade till analogt bildskapande   
  • redogöra för hur val och hantering av material kan påverka aspekter av hållbar utveckling

 Färdighet och förmåga 

  • på ett adekvat sätt använda olika analoga bildtekniker för att uttrycka budskap i bild
  • reflektera över och problematisera olika bildarbeten på ett vetenskapligt sätt
  • beskriva den kreativa arbetsprocessen och kunna bedöma framsteg i egen eller andras konstnärliga produktioner    

Delkurs 3 

Kunskap och förståelse  

  • skriftligt och muntligt redogöra för grundläggande tekniker och material, samt hur dessa används för att framställa digitala bilder.
  • identifiera, redogöra för teorier om visuell kommunikation och berättarteknik  
  • definiera ämnesspecifika begrepp kopplade till digitalt bildskapande  

Färdighet och förmåga  

  • på ett adekvat sätt använda olika digitala bildtekniker för att uttrycka budskap i bild.
  • reflektera över och problematisera både egna och andras digitala bildarbeten på ett vetenskapligt sätt

Delkurs 4 

Kunskap och förståelse  

  • definiera centrala begrepp inom konstvetenskap och visuell kultur
  • påvisa grundläggande kunskaper om konstvetenskapliga, historiska och samtida bilder och bilders funktion i olika kontexter  

Färdighet och förmåga   

  • tillämpa konstvetenskaplig terminologi och teoretiska begrepp i analys av och samtal om bilder   

Värderingsförmåga och förhållningssätt   

  • anlägga ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till didaktiskt arbete med visuell kultur  

Delkurs 5  

Kunskap och förståelse  

  • redogöra för olika teorier och metoder för bildtolkning och bildanalys  

Färdighet och förmåga   

  • analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av bildanalytiska och ämnesspecifika begrepp  
  • jämföra och kritiskt granska olika bildanalytiska metoder och dra slutsatser om deras olika användningsområden.   

Delkurs 6 

Kunskap och förståelse   

  • redogöra för olika metoder för bedömning av elevers kunskapsutveckling i relation till de aktuella styrdokumenten
  • uppvisa grundläggande kunskap om hur man anpassar undervisningen till styrdokumenten och elevers behov  

Färdighet och förmåga   

  • på vetenskaplig grund och utifrån aktuella styrdokument planera, organisera och genomföra undervisning i bild
  • utvärdera och bedöma bildarbeten utifrån bedömningskriterier i aktuella styrdokument  

Värderingsförmåga och förhållningssätt  

  • värdera olika bilddidaktiska teorier och metoder i förhållande till elever i behov av särskilt stöd och det flerspråkiga klassrummet, i syfte att skapa en inkluderande bildundervisning.   

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och godkända arbetsprov

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av gestaltande och problemorienterat arbete inom konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska områden. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.

Examination

Former för examination:Skriftlig tentamen, skriftlig inlämningsuppgift, grupparbete, seminarium, gestaltande arbete, muntlig redovisning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.   

Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras. 

Vid examination av praktiskt arbete, skriftliga inlämningsuppgifter samt salstentamen används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid mindre skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter samt examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på delkurser omfattande minst 18hp.  

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.

Kursen ersätter tidigare kursplan Bild 1 (6ES100).



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 47

Delkurs 1

Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22
Skolverket : 2022 :
Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet
Obligatorisk

Kroksmark Tomas
Tio forskare om ämnesdidaktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 292 sidor :
ISBN: 9789144141886
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Åsén Gunnar
Bildundervisning och lärande genom bilder
Första upplagan : 2017 : 200 sidor :
ISBN: 9789147122271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Delkurs 2

Arnheim Rudolf
Art and visual perception : a psychology of the creative eye
The new version, expanded and rev. ed. : Berkeley : Univ. of California P. : cop. 1974 : x, 508 s., 2 pl.-bl. :
ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns i flera versioner, valfri upplaga

Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen

Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen.

Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen.

Modellteckningens grunder
Dahl Peter, Dahl Peter
[Ny tr.] : Stockholm : Bonnier : 1977 : 47 s. :
ISBN: 9100402818
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls digitalt av institutionen

Delkurs 3

Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 7

Marklund Frida
Bilder som berättar : om kunskap, makt och traditioner i grundskolans bildundervisning
Umeå : Umeå universitet : 2019 : 278 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178551590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del av inledning (om begreppen bildframställning och berättande bilder) och del av teorikapitlet (om bildbetydelser och bildberättande)

Artiklar tillkommer

Delkurs 4

Fundamentals of art history
Cothren Michael W., D'Alleva Anne
Revised edition : London : Laurence King Publishing : 2021 : 168 sidor :
ISBN: 9781913947019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Methods & theories of art history
Cothren Michael W., D'Alleva Anne
Third edition : London : Laurence King Publishing : 2021 : 198 sidor :
ISBN: 9781913947026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Konstvetenskap : en introduktion
Arnold Dana, Lundgren Staffan, Karlholm Dan
Stockholm : Raster : 2006 : 178, [3] s. :
ISBN: 91-87215-75-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A world history of art
Honour Hugh, Fleming John
Rev. 7. ed. : London : Laurence King : 2009 : xii, 936, [24] s. :
ISBN: 9781856695848
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer

Delkurs 5

Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
Barnes Rob, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-39501-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7

Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 2 och 3

Hirdman Anja
Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3 och 9, tillhandahålls digitalt

Tema: Bildanalys
Marner Anders, Skåreus Eva
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 : 108 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Läsanvisning: - Marner, Anders: Upplevelse, tolkning, analys och samtal bildsemiotiskt perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet - Skåreus, Eva: Frånvarande kroppar på Lärarutbildningen

Kritiskt tänkande : i teori och praktik
Alexanderson Kristina, Hallman Christopher, Hietanen Mika, Ingelström Mats, Söderquist Fredrik, Thurén Torsten, Werner Jack, Sporrong Elin, Tikkanen Karin Westin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 278 s. :
ISBN: 9789144113333
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda sidor

Delkurs 6

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 145 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-12542
Obligatorisk

Bild : En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2008 : 62 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-9382
Obligatorisk

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Skåreus(red) Eva
Estetiska ämnen och genus
Gleerups Utbildning AB : 2018 :
ISBN: 978-91-40-69503-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1 & 7

Åsén Gunnar
Bildundervisning och lärande genom bilder
Första upplagan : 2017 : 200 sidor :
ISBN: 9789147122271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Referenslitteratur

Understanding Comics : The Invisible Art
McCloud Scott, Martin Mark, Lappan Bob
2. pr. : Northampton, Mass. : Kitchen sink : 1993 : 215 s. :
ISBN: 0-87816-243-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Modul 2

Panofsky Erwin
Studies in iconology : humanistic themes in the art of the Renaissance
[New ed.] : New York : Harper & Row : 1972, pr. 1977 : xliii, 262 s., lxxxxii pl.-s. :
ISBN: 9780064300254
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Modul 3

Panofsky Erwin
Meaning in the visual arts
Chicago : Univ. of Chicago P. : 1982 : 364 s. :
ISBN: 0-226-64551-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Modul 3

Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter
Björkman Lotta, Bromseth Janne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 358 sidor :
ISBN: 9789144118086
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisning.