"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 2a, 15 hp

Engelskt namn: Visual Art 2a

Denna kursplan gäller: 2024-03-11 och tillsvidare

Kurskod: 6ES134

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08

Innehåll

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i området bild, inklusive ämnesdidaktik och metodik. Kursen har ett särskilt fokus på bildkommunikation och hur identitet, sexualitet och maktrelationer gestaltas i visuell kultur. I teoretiska genomgångar och konstnärliga gestaltningar prövas den samtida konstens och visuella kulturens grepp och genrer. Kursen innehåller studiebesök och ett didaktiskt samverkansprojekt.

Delkurs 1: Konstvetenskap (Art history and art theory), 5 hp 
Genom ett empiriskt fokus på modernism, postmodernism och samtidskonst behandlar momentet centrala konstvetenskapliga termer och begrepp. Konstens samhälleliga roll berörs, däribland genom studier av offentlig konst och av konst i förhållande till frågor om hållbarhet.   

Delkurs 2: Visuell kommunikation (Visual communication), 5 hp 
I delkursen utgör teori om visuell kultur en grund vilken möjliggör en kritisk blick på samhällsorienterande bilder. Delkursen ger grundläggande kunskaper i grafisk formgivning. I laborativt gestaltningsarbete inom bildområdet ges möjligheter till fördjupning av konstnärliga och hantverksmässiga kunskaper, som utmynnar i en grafisk produkt. 
 
Delkurs 3: Didaktiskt projektarbete (Art pedagogy project), 5 hp 
Delkursen innefattar ett större didaktiskt projektarbete, där studenterna arbetar utåtriktat i samverkan med annan kulturverksamhet, exempelvis museum. Studenten planerar och genomför bildpedagogiska aktiviteter, som dokumenteras och redovisas. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
 

Delkurs 1: Konstvetenskap (Art history and art theory), 5 hp 
 
Kunskap och förståelse
 

  • visa fördjupad kännedom om centrala begrepp inom konstvetenskap och visuell kultur 
  • påvisa grundläggande kunskaper om 1900-talets konsthistoria fram till idag. 

 Färdighet och förmåga 

  • analysera konstens betydelser och funktioner i ett bredare samhälleligt sammanhang    

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  •  anta ett medvetet och reflekterande förhållningssätt gentemot hur konst och visuell kultur brukas inom olika sammanhang, däribland pedagogiska 

 

Delkurs 2: Visuell kommunikation (Visual communication), 5 hp 
 
Kunskap och förståelse 

  • definiera några centrala begrepp inom fältet visuell kultur. 
  • redogöra för grundläggande kunskaper om och begrepp för grafisk form 

Färdighet och förmåga 

  • använda sig av olika analoga och digitala hantverkstekniker i bildskapande
  • använda sig av olika uttryck inom bildområdet för att kommunicera budskap 
  • analysera visuell kultur i relation till maktrelationer och identitet, sexualitet, samt etnicitet.  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kritiskt reflektera och problematisera visuell kultur i relation till bildämnet  

 

Delkurs 3: Didaktiskt projektarbete (Art pedagogy project), 5 hp 
 
Kunskap och förståelse 

  • beskriva metoder för konst- och bildpedagogisk verksamhet  

Färdighet och förmåga 

  • planera, genomföra, dokumentera och redovisa konst- och bildpedagogisk verksamhet  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • analysera och värdera sin egen pedagogiska insats i konstpedagogisk verksamhet med stöd av styrdokument och relevant vetenskaplig litteratur

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och godkända arbetsprov

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande och problemorienterat arbete inom det konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska området. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.

Examination

Delkurserna examineras genom följande: gestaltande arbete, skriftlig inlämning, seminarium, muntlig redovisning. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget VG särskild vikt vid studentens förmåga att arbeta självständigt och utforskande där studenten formulerar och finner egna lösningar på problem. Därtill bedöms studentens redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. För betyget VG på hela kursen krävs VG på två av kursens tre delkurser. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.

Kursen ersätter den tidigare kursen Bild 2a (6ES032, 6ES092) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna. Kursen får inte heller tas med i examen tillsammans med Bild 2a, distans (6ES051, 6ES090). 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.