"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Diagnostik och psykopatologi för psykoterapeutprogrammet, 7,5 hp

Engelskt namn: Diagnostics and Psychopathology for the Psychotherapy Programme

Denna kursplan gäller: 2025-01-27 och tillsvidare

Kurskod: 2PS329

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2025-03-20

Innehåll

Kursen beskriver bakgrunden till och konstruktionen av de diagnostiska systemen DSM och ICD.  Den ger en generell orientering i olika kliniska syndrom såsom tex affektiva syndrom och olika ångesttillstånd, trauma- och stressrelaterade syndrom, missbruk/beroendesyndrom, neuropsykiatriska syndrom, psykosomatiska syndrom, psykoser samt personlighetssyndrom, i deskriptiva termer.  Dessutom ger kursen en genomgång av metoder för bedömning av psykisk ohälsa. Kontextuella perspektiv i den kliniska bedömningen är central.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Moment 1: diagnostik 5 hp

Kunskap och förståelse
*    Visa fördjupad kunskap och förståelse inom områdena diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystemen DSM och ICD.
*    Visa fördjupad kunskap och förståelse för de problem som är förknippade med diagnosklassificeringssystem.
*    Visa kunskap om ett kontextuellt perspektiv i relation till diagnostik.

Färdigheter och förmåga
*    Visa färdighet att självständigt och omdömesfullt kunna tillämpa diagnostik utifrån de diagnostiska systemen, DSM, ICD och upprätta en behandlingsplan.
*    Visa färdighet att självständigt använda vedertagna instrument för bedömning och diagnostik.
*    Visa färdighet att beskriva bedömningar i form av skriftliga och muntliga sammanfattningar där kontextuella perspektiv tas i beaktande

Värderingsförmåga och förhållningssätt    
*    Visa förmåga att kritiskt diskutera, granska och reflektera kring allmänpsykiatriska begrepp, diagnoser och förklaringsmodeller om diagnostiska metoder.
*    Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem och funktionsavvikelser utifrån etik och kritiska perspektiv om makt.

Moment 2: Klientarbete under handledning 2,5 hp

Kunskap och förståelse
*    Visa grundläggande kunskap och förståelse för grundläggande teorier inom valt fördjupningsområde
*    Visa kunskap om hur diagnostiska och kontextuella bedömningar tillämpas inför och i psykoterapi

Färdighet och förmåga
*    Under handledning kunna göra relevanta diagnostiska bedömningar inför psykoterapi
*    Under handledning, planera och påbörja psykoterapi
*    Etablera en ändamålsenlig samarbetsrelation med handledaren och handledningsgruppens deltagare

Värderingsförmåga och förhållningssätt
*    Uppvisa förmåga till empatisk inlevelse.
*    Med stöd uppvisa förmåga att göra relevanta etiska överväganden i relation till psykoterapi och handledning

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykoterapeutprogrammet. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Vidare förkunskapskrav gäller: Registrering på kurser termin 1 på programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier/workshops samt gruppövningar. Seminarierna kräver ett aktivt deltagande från de studerande.

Rätten att erhålla undervisning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga redovisningar både enskilt och i grupp. Examination kommer också att ske genom aktivt deltagande i seminarier/gruppövningar. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarier eller skriftliga kompletteringsuppgifter.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 xaminationstillfällen.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 5

Gemensam kurslitteratur

American Psychiatric Association
MINI-D 5: diagnostiska kriterier enligt DSM-5-TR (5th ed.)
Pilgrim Press : 2023 :
Obligatorisk

Psykiatri
Herlofson Jörgen (redaktör/utgivare), Ekselius Lisa (redaktör/utgivare), Åsberg Marie (redaktör/utgivare)
Studentlitteratur AB, 704 sidor, ISBN 9789144166476 3 uppl. : 2024 :
https://libris.kb.se/bib/7rrplq2h5kjcc57t
Obligatorisk

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.