"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Etnologer i samhället, 30 hp

Engelskt namn: Ethnologists in society

Denna kursplan gäller: 2025-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 1ET086

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2025-02-18

Innehåll

Kursen ger fördjupade kompetenser och förståelser för etnologins bidrag till samhället. Etnologers arbetslivsmöjligheter är ett centralt inslag. Studenterna möter etnologer som är verksamma inom olika samhällssektorer samt tar del av relevanta etnologiska studier. Fokus ligger på att identifiera etnologiska spetskompetenser, i synnerhet etnologers bidrag till att analysera och bemöta olika samhällsutmaningar. Under kursen diskuteras etnologins roll och möjliga bidrag till ett jämställt, hållbart och inkluderande samhälle. Under kursen övas studenterna i olika presentationsmetoder och färdigheter samt arbetar med en individuell kompetensportfölj.  

 

Kursen utgör termin tre på Etnologprogrammet, HGETN 180 hp.   

Följande moduler ingår:   
   
Modul 1: Etnologer i samhället: en introduktion (2,5 hp) 
Introduction to ethnological contributions to society  
Modulen är en introduktion till kursen som helhet och till humanioras betydelser i samhället. Exempel ges på etnologers roller och kompetenser i relation till olika samhällsutmaningar. Möjliga yrkesvägar och utmaningar för etnologer presenteras. Studenterna arbetar med den egna kompetensportföljen, bland annat med att formulera egen fördjupning för terminen utifrån egna intresseområden. 

 
 
Modul 2: Etnologer och offentlig sektor (5 hp) 
Ethnologists and the public sector  
Modulen fokuserar på etnologiska bidrag och forskning som berör den offentliga sektorn, exempelvis samhällsplanering, vård, omsorg och skola . Normkritik och omvärldsanalys är centrala inslag i modulen. Studenterna övas i att författa rapporter. 

  

 
Modul 3: Etnologer och privat sektor (5 hp) 
Ethnologists and the private sector  
I modulen utforskas etnologiska bidrag och forskning som berör den privata sektorn. Studenterna får inblick i hur etnologiskt företagande kan se ut och vad etnologer kan bidra med i den privata sektorn. Modulen ger även en metodologisk och teoretisk fördjupning kopplat till uppdragsforskning, i synnerhet reflexivitet. Studenterna övas i verktyg för presentationsteknik med specifikt fokus mot organisationskommunikation. 

  

 
Modul 4: Etnologer och kultursektorn (5 hp) 
Ethnologists and the cultural sector  
I denna modul läggs fokus på etnologiska bidrag och forskning som berör kultursektorn, inklusive kulturförvaltande verksamheter som museer och arkiv. Modulen uppmärksammar kulturliv i bred bemärkelse och diskuterar även kulturarvsfrågor. Studenterna övas i att planera och presentera ett normkreativt arbete utifrån en given kontext, avsändare och målgrupp.  

  

Modul 5: Etnologer och civilsamhället (5 hp)  
Ethnologists in civil society  
I denna modul läggs fokus på etnologiska bidrag och forskning som berör civilsamhället, exempelvis föreningsliv och studieförbund. Särskilt berörs ruralitet/urbanitet, urfolk, minoriteter och utsatta grupper. Studenten övar på casemetodik och genomför ett case. 

 

Modul 6: Etnologer och samhällsutmaningar (7,5 hp)
Ethnologists and societal challenges 
Kursens avslutande modul knyter samman tidigare moduler med syftet att studenterna ska redogöra för hur etnologiska kompetenser är applicerbara i samhället. Centralt för modulen är hur etnologer kan bidra till social och kulturell hållbarhet, t.ex. jämställdhet och inkludering. Modulen inkluderar fortsatt arbete med kompetensportföljen. 

  

Förväntade studieresultat

Modul 1: Etnologer i samhället: en introduktion (2,5 hp) 


För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • ge exempel på humanioras betydelse i samhället, med särskilt fokus på etnologiska kompetenser.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • formulera egenvald fördjupning för termin 3.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera hur den egna fördjupningen för termin 3 relaterar till etnologiska kompetenser och färdigheter.

 

Modul 2: Etnologer och offentlig sektor (5 hp) 

 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • redogöra övergripande för hur etnologiska perspektiv kan användas på verksamheter inom den offentliga sektorn. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • tillämpa normkritiska perspektiv på ett konkret exempel, 
  • planera och genomföra en mindre omvärldsbevakning som redovisas i en rapport. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över relevans, möjligheter och utmaningar med att tillämpa etnologiska kompetenser inom offentlig sektor. 

  

Modul 3: Etnologer och privat sektor (5 hp) 


För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • redogöra övergripande för hur etnologiska perspektiv kan användas på verksamheter inom den privata sektorn och på organisationskommunikation.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • tillämpa valda verktyg på en organisationskommunikation i en presentation. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över relevans, möjligheter och utmaningar med att tillämpa etnologiska kompetenser inom privat sektor. 

  

Modul 4: Etnologer och kultursektorn (5 hp) 


För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • redogöra övergripande för hur etnologiska perspektiv kan användas på verksamheter inom kultursektorn.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • planera ett normkreativt kulturprojekt riktat mot en specifik målgrupp. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över relevans, möjligheter och utmaningar med att tillämpa etnologiska kompetenser inom kultursektorn, 
  • uppvisa ett reflexivt förhållningssätt kring det planerade projektet i relation till samhällskontext och målgrupp. 

 

Modul 5: Etnologer och civilsamhället (5 hp) 
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • Redogöra övergripande för hur etnologiska perspektiv kan användas på civilsamhället.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • planera ett normkritiskt projekt/case riktat mot en specifik målgrupp inom civilsamhället. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över relevans, möjligheter och utmaningar med att tillämpa etnologiska kompetenser inom civilsamhället 

 

Modul 6: Etnologer och samhällsutmaningar (7,5 hp) 


För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • Identifiera en aktuell samhällsutmaning samt ge exempel på etnologiska kompetenser som är relevanta för att bidra till arbetet med denna utmaning, 
  • att i den egna kompetensportföljen sammanfatta och reflektera kring de kunskaper och färdigheter som förvärvats under termin 3.  

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • presentera och argumentera för hur etnologiska kompetenser kan appliceras i samhället i relation till en aktuell samhällsutmaning.  

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera kring metodologiska och etiska dilemman som etnologer kan möta i arbete med olika samhällsutmaningar, 
  • identifiera sina egna framtida kunskap- och karriärmål samt identifiera möjliga vägar dit. 

 

 

Behörighetskrav

Etnologi A och Etnologi B eller motsvarande. Minst 22,5 hp avklarade på Etnologi B. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen varvar teoretiska och praktiska inslag samt består av föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök samt muntliga och skriftliga uppgifter och/eller presentationer enskilt och i grupp samt handledning. Under terminen arbetar studenten parallellt med att dokumentera och reflektera kring sina etnologiska kompetenser i sin kompetensportfölj. 

I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.  
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.  

Examination

Modul 1: Introduktion till etnologer i samhället (2,5 hp) 
Modulen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig uppgift kopplad till kompetensportföljen. Betygsskalan för seminarium och individuell skriftlig uppgift är Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på seminarium och den individuella uppgiften. 

  
Modul 2: Etnologer och offentlig sektor (5 hp) 
Modulen examineras genom seminarier, gruppuppgift samt genom ett skriftligt arbete i form av en mindre rapport. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för skriftligt arbete är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt Väl godkänd på skriftligt arbete. 

  

Modul 3: Etnologer och privat sektor (5 hp) 
Modulen examineras genom seminarier, gruppuppgift samt individuell skriftlig uppgift. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgift är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell skriftlig uppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgift samt Väl godkänd på individuell skriftlig uppgift. 

 
Modul 4: Etnologer och kultursektorn (5 hp) 
Modulen examineras genom seminarier, gruppuppgift samt en individuell uppgift. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell uppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt Väl godkänd på individuell uppgift. 

 

Modul 5: Etnologer och civilsamhället (5 hp) 
Modulen examineras löpande genom seminarier, gruppuppgift samt en individuell uppgift. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgift är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell uppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier, gruppuppgift samt individuell uppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgift samt Väl godkänd på individuell uppgift. 

 

Modul 6: Etnologer och samhällsutmaningar (7,5 hp) 
Modulen examineras genom seminarier, ett grupparbete samt genom en individuell reflektionstext kopplad till kompetensportföljen. Betygsskalan för seminarier och individuell reflektionstext är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för grupparbetet är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och individuell reflektionsuppgift samt Väl godkänd på grupparbete. 

 
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. 
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.  

  

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

 
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 17,5 hp.  

  

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 
 

Tillgodoräknande  

Studenter ansöker om tillgodoräknande av tidigare studier via Umeå universitets studentweb.

  

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.  

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 36

Kurslitteratur

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start. Läsanvisningar anges vid kursstart.

Modul 1: Introduktion till etnologer i samhället (2,5 hp)

Mellander Elias
Etnologiska kompositioner. Orienteringar i yrkeslivet
2018 :
http://hdl.handle.net/2077/57384
Obligatorisk

ETN:JOB
Fredriksson Cecilia, Jönsson Håkan
Etnologisk skriftserie 5 : 2008 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Antropologerna och arbetsmarknaden: Rapport from Sveriges antropologförbunds enkätundersökning
Leitz Filippa, Jöhncke Steffen, Bohlin Anna
SANT : 2024 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

På jakt efter framtidens kompetenser. Om humanioras potential på arbetsmarknaden
Lindell Forsberg Fanny, Viklund Roine
Humtank : 2017 :
Online
Obligatorisk

Arbetslivsetnologi Professioner i nyliberala organisationer : Inledning
Nilsson Gabriella, Sjöstedt Landén Angelika
2017 :
http://dx.doi.org/10.54807/kp.v26.17173
Obligatorisk

Texter kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Modul 2: Etnologer och offentlig sektor (5 hp)

Bodén Daniel
Känslor och administration
Stockholm : 2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-36842
Obligatorisk

Vårdmöten : kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården
Fioretos Ingrid, Hansson Kristofer, Nilsson Gabriella
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 134 s. :
ISBN: 978-91-44-07808-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindqvist B.
Lärande och omsorg som process eller resultat? Förskolan möter näringslivets verksamhetsstyrning
Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 26(3–4) : 2017 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Nygren Göran
Jag vill ha bra betyg: En etnologisk studie om höga skolresultat och högstadieelevers praktiker.
Diss. Uppsala universitet. : 2021 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Att få åldras som jag lever nu: en intervjustudie om hälsa och livsvillkor bland hbt1-personer över 65 år
Linghede Eva, Liliequist Evelina, Linander Ida
Folkhälsomyndigheten : 2024 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Practice and Knowledge “Over There” and “Here”: A Cultural Analysis of how Mobile Highly Skilled Professionals Create Meaning with Comparison as a Tool
Pettersson Helena, Wolanik Boström Katarzyna, Öhlander Magnus
Cultural Analysis 18.1 : 2020 :
Obligatorisk

Silow Kallenberg Kim
Det som sitter i väggarna : Tvångsvård mellan stabilitet och förändring
2017 :
http://dx.doi.org/10.54807/kp.v26.17188
Obligatorisk

Skola i normer
Martinsson (red.) Lena, Reimers (red.) Eva
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 192 sidor :
ISBN: 9789151102283
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Texter kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Modul 3: Etnologer och privat sektor (5 hp)

Andersson Malin
En kustnära näring navigerar : Styrning och kustnära yrkesfiske i den tjänsteinriktade ekonomin
2017 :
http://dx.doi.org/10.54807/kp.v26.17194
Obligatorisk

“We are looking forward to some cool quotes!”
Graffman K., Börjesson K.
Ethnologia Europaea 41(1) : 2011 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Herd K.
Mörka moln vid horisonten: Berättelser om dålig stämning på svenska arbetsplatser.
Budkavlen, 102, 8-30 : 2023 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Lindqvist Mats
Lean production, nyliberalism och ny kapitalism
2017 :
http://dx.doi.org/10.54807/kp.v26.17182
Obligatorisk

Petersson McIntyre Magdalena
Att älska sitt jobb : passion, entusiasm och nyliberal subjektivitet
Lund : Nordic Academic Press : [2016] : 281 sidor :
ISBN: 9789188168757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pripp Oscar
Exkludering som fält — inkludering som uppdrag : Om uppdragsetnologen som reflexiv pedagog
2007 :
http://dx.doi.org/10.54807/kp.v16.28810
Obligatorisk

Rehnberg Hanna Sofia
Organisationer berättar : narrativitet som resurs i strategisk kommunikation
Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2014 : 291 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-234996
ISBN: 9789150624298
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Texter kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Modul 4: Etnologer och kultursektorn (5 hp)

I riktning mot en normkreativ kulturmiljövård: Metodutveckling utifrån exemplet Statens fastighetsverk i Sverige
Agnidakis P., Lagerqvist M., Pers A. S
Kulturstudier, 9(1), 167–198 : 2018 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Engman Charlotte
“She’s Just Trying to Destroy Our Swedish Heritage”: Facing Hate in Museum Education
Journal of Museum Education, 1–18 : 2025 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

"Drag story hour at public libraries: the reading child and the construction of fear and othering in Swedish cultural policy debate"
Engström L., Carlsson H., Hanell F.
Journal of Documentation, Vol. 80 No. 7, pp. 226-245 : 2024 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Zetterström Geschwind Britta
Publika museirum : materialiseringar av demokratiska ideal på Statens historiska museum 1943-2013
Stockholm : Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet : 2017 : 275 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-147537
ISBN: 9789176499740
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vem tar plats? Normkritiska perspektiv på lokalhistoria
Högdahl E., Petersen A.
Creating the City: Identity, Memory and Participation. Conference proceedings. (s. 139- 159). Malmö University : 2019 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Kuoljok Kajsa
Etik utifrån ett samiskt perspektiv i mötet med film och fotograf
2023 :
http://dx.doi.org/10.61596/rig.v106i2.16108
Obligatorisk

Jönsson Håkan
"Cirkulär ekonomi – ett levande och lärande kulturarv?"
Svenska landsmål och svenskt folkliv 145:53–70 : 2022 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Texter kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Modul 5: Etnologer och civilsamhället (5 hp)

Social innovation och Kirunabo. Legitimering av ett begrepp i tiden
Bergman Sanna, Nilsson Bo
Kulturella perspektiv, 1-2 : 2019 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Borland K.
Slow Activism and the Cultivation of Environmental Stewardship in Rural Spaces
Ethnologia Fennica, 48(1), 4–30 : 2021 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Hansen Kjell
Flyktingmottagandet och landsbygdens framtid.
Gränsløs 8 : 2017 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Tema: Samisk kamp för kulturell överlevnad
Kulturella Perspektiv vol 23 nr 1 : 2014 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Lokal mobilisering under skogsbränderna 2018
Ingridsdotter Jenny, Vallström Maria
Umeå universitet : 2023 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Lundgren Anna Sofia
Makt, moral, motstånd: Engagemang för norrländska landsbygder
Institutionen för kultur- och medievetenskaper : 2020 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Norberg Johan R.
Jag ställer upp! Om framtiden för ett ideellt idrottsengagemang under press
Centrum för Idrottsforskning : 2025 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Robertsson Karin
Nya sätt att organisera sig i civilsamhället. En översikt av aktuellt kunskapsläge.
MUCF : 2023 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Texter kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Modul 6: Etnologer och samhällsutmaningar (7,5 hp)

Asplund Ingemark Camilla
”Framtidens former: Hur genrer formar förståelsen av en klimatförändrad framtid i folkloristiska frågelistsvar”.
”. Tidsskrift for kulturforskning, nr 1 (augusti). : 2022 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Culture in, for and as Sustainable Development.Conclusions from the COST Action IS1007 Investigating Cultural Sustainability.
Joost Dessein, Soini Katriina, Fairclough Graham
University of Jyväskylä : 2015 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

På jakt efter framtidens kompetenser. Om humanioras potential på arbetsmarknaden
Lindell Forsberg Fanny, Viklund Roine
Humtank : 2017 :
Online
Obligatorisk

Hansson Kristofer
Humaniora i ständig förvandling : Nytta och relevans i forskning och utbildning under 2010-talet
Lund : Lund Studies in Arts and Cultural Sciences : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-41257
Obligatorisk

Hornborg Alf
Kannibalernas maskerad : pengar, teknik och global rättvisa i antropocen
Göteborg : Daidalos : [2021] : 339 sidor :
ISBN: 9789171736420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mellander Elias
Etnologiska kompositioner. Orienteringar i yrkeslivet
2018 :
http://hdl.handle.net/2077/57384
Obligatorisk

Nolan Riall W.
Applied Anthropology
The International Encyclopedia of Anthropology : 2018 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Wolrath Söderberg Maria
Tankestrukturer som hindrar omställning – och hur vi kan överkomma dem
Stockholm : Miljömålsberedningen : 2021 : 93 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-47625
Obligatorisk

Studenten väljer i samråd med lärare fördjupningslitteratur motsvarande ca 150 sidor.