"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Forskningsdesign och datainsamling, 7,5 hp

Engelskt namn: Research design and data collection

Denna kursplan gäller: 2025-06-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PS219

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kognitionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2025-06-05

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapliga metodologiska tillvägagångssätt inom psykologi, inklusive olika forskningsdesigner och metoder för datainsamling, som genomförs genom att integrera teori, seminariediskussioner och praktiska övningar. Kursen inkluderar i) en genomgång av vetenskapliga begrepp, ii) forskningsdesigner för kvalitativa, kvasiexperimentella, experimentella, korrelations- och epidemiologiska studier, och iii) metoder och principer för datainsamling, inklusive intervjuer, enkäter och tester.  

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • fördjupad kunskap om vetenskapliga grundläggande begrepp,
  • fördjupad metodologisk förståelse för psykologi gällande vetenskapliga perspektiv och forskningsdesigner
  • omfattande kunskap om forskningsetiska principer

Färdighet och förmåga

  • kritisk och kreativ förmåga att utforma studier av experimentell, kvasiexperimentell, korrelationell, kvalitativ och epidemiologisk karaktär
  • förmåga att kommunicera på engelska inom det vetenskapliga område som kursen avser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Förmåga att tillämpa förståelse för forskningsetiska principer inom sitt eget kunskapsområde genom att identifiera och utvärdera relevanta kritiska etiska aspekter.

Behörighetskrav

90 högskolepoäng inom ett huvudområde.

Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.

Undervisningens upplägg

Undervisningsformerna inkluderar föreläsningar och seminarier.

Rätten att få undervisning, inklusive handledning, gäller endast under den period som kursen ges.

Examination

Examinationen inkluderar en individuell skriftlig salstentamen och obligatoriska seminarier där muntliga presentationer, eller skriftliga uppgifter, beroende på seminarium, ska utföras individuellt eller i grupp.

Betygsskalan för det skriftliga salstentamen inkluderar underkänd (U; < 50% poäng), godkänd (G; 50-75% poäng), och väl godkänd (VG; ≥ 75% poäng på tentamen). För praktiska övningar och muntliga presentationer vid seminarier inkluderar betygsskalan underkänd och godkänd. Väl godkänd på kursen kräver ≥ 75% poäng på salstentamen och godkänd på de andra uppgifterna. Examinerande moment anges i schemat. All befintlig undervisning inom kursen kan vara föremål för examination. Beslut om eventuella avvikelser från den aktuella bedömningsformen fattas av studierektorn.

Betyg för kursen sätts när det skriftliga provet och alla obligatoriska moment är godkända. De möjliga betygen är underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). Studenter har rätt att skriva om samma examination fem eller två gånger (minst två gånger i fallet med praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande).

För studenter som inte har klarat den ordinarie examinationen kommer ytterligare examinationstillfällen att ordnas i enlighet med universitetets regler för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som har misslyckats med en examination två gånger för en kurs eller del av en kurs har rätt att begära en annan examinator, om det inte finns särskilda skäl emot det (HF kapitel 6, sektion 22). Begäran om en ny examinator ska riktas till prefekten för psykologiska institutionen. Studenter har rätt att bli examinerade enligt samma kursplan som den ursprungliga examinationen minst två gånger inom två år efter deras första registrering.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) inkluderar krav på universitet att erbjuda möjligheten till anpassade examinationer eller alternativa examinationsformer. Avvikelser från kursplanens examinationsform kan göras för en student med beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinatorn kan besluta om avvikelser från kursplanens examinationsform. Individuella anpassningar av examinationsformen måste beaktas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursens förväntade lärandemål. En student som behöver en anpassad examination måste begära anpassningen från ansvarig institution senast 10 arbetsdagar före examinationen. Examinatorn beslutar om den anpassade examinationen, och detta beslut meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Denna kurs 2PS219 ersätter kursen 2PS102 och kan inte inkluderas i samma examen. 

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 26

Litteratur

Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference
Shadish W. R., Cook T. D., Campbell D. T.
Boston : Houghton Mifflin : cop. 2002 : xxi, 623 s. :
ISBN: 0-395-61556-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference
Shadish William R., Cook Thomas D., Campbell Donald T., Escribano Miguel
Enskede : TPB : 2007 : 2 CD-R (62 tim., 20 min.) :
Obligatorisk

Artiklar om ca 400 sidor tillkommer.