Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 11 maj 2021)

printicon
Kursplan:

Forskningsmetod och profession (UVK), 7,5 hp

Engelskt namn: Research methods and profession

Denna kursplan gäller: 2020-08-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE288

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2020-03-04

Innehåll

Kursen utgör en fördjupning av förskollärares professionsutövning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. I kursen behandlas kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt vilken kunskap de olika metodologiska ansatserna kan generera i relation till det förskolepedagogiska området och förskollärares yrkesutövande. Dessutom bearbetas relationen mellan val av problemområde, metod, teoretiskt perspektiv och empiriskt material för planering av en forskningsdesign. Med stöd förskolepedagogisk forskning och utvecklingsarbete bearbetas och diskuteras centrala aspekter på, samt utveckling av, förskollärares professionsutövande.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
  • med stöd av förskolepedagogisk forskning och utvecklingsarbete identifiera och analysera olika faktorer av betydelse för förskollärares professionsutövande
  • redogöra för och diskutera vad systematiskt arbetssätt på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet innebär, samt dess betydelse för förskollärares professionsutövande
  • förklara vad som utmärker kvalitativa respektive kvantitativa forskningsmetoder, samt identifiera och jämföra vilken slags kunskap som kvalitativ respektive kvantitativ forskning kan generera inom det förskolepedagogiska området
Färdigheter och förmåga
  • planera och motivera val av forskningsdesign för utveckling av kunskap inom det förskolepedagogiska området
  • kritiskt granska olika typer av vetenskapliga källor relevanta för forsknings- eller utvecklingsarbete inom förskolans utbildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • med stöd av aktuell forskning och styrdokument, analysera och bedöma behovet av ytterligare kunskap för utveckling av såväl det förskolepedagogiska området i stort som sitt eget yrkesutövande i förskolan

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp, Kunskap, vetenskap, och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp,  Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Bedömning för lärande (UK) 10hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, workshops och seminarier där kursinnehåll introduceras, bearbetas, diskuteras och analyseras.

Examination

Examinationen sker individuellt och i grupp via muntliga presentationer och seminarier, samt via en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter
avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Kursen ersätter 6PE261 från och med höstterminen 2020

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Bergem Tryggve
    Läraren i etikens motljus
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 122-131. Finns i Filsamling på lärplattformen

    Colnerud Gunnel
    Teachers and Teaching
    Ingår i:
    Moral stress in teaching practice [Elektronisk resurs]
    Taylor andamp; Francis (Routledge): SSH Titles : 2015 : 21 : sid. 346-360 :
    DOI: 10.1080/13540602.2014.953820
    Obligatorisk

    Eckeskog Linn
    Kommunikation med vårdnadshavare : en professionell kompetens i förskolan
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 154 sidor :
    ISBN: 9789144136370
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kap 6 och 7

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Etik i professionellt lärarskap
    Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2016 : 163 s. :
    ISBN: 9789140694751
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Yrkesetik i vardagen [Elektronisk resurs] : ett fördjupningsmaterial
    Stockholm : Lärarförbundet ; Lärarnas riksförbund : 2006 : 12 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Löfdahl Annica
    Förändrade relationer mellan lärare och föräldrar i förskolan : aspekter av en förändrad lärarprofession
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 19 : sid. 246-265 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    En spirande modell [Elektronisk resurs] : Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
    Nordlund Marie, Forshäger Kristin, Lundqvist Catarina, Åström Ingela
    Luleå : Luleå kommun : 2016 : 44 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-61564
    Obligatorisk

    Possible competences to be aimed at in ethics education : Ethical competences highlighted in educational research journals
    Osbeck Christina, Franck Olof, Lilja Annika, Sporre Karin
    Ingår i:
    Journal of Beliefs & Values [Elektronisk resurs]
    2009-2012 : 39 : sid. 195-208 :
    DOI: 10.1080/13617672.2018.1450807
    Obligatorisk

    Råde Anders
    Vilka kompetenser beskriver förskollärarstudenter att de erhåller genom examensarbetet? [Elektronisk resurs]
    Oslo : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-156915
    Obligatorisk

    Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
    Första upplagan, första tryckningen : [Stockholm] : Skolverket : 2020 : 177 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175593517
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789147127788
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

  • Giltig från: 2020 vecka 40

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Bergem Tryggve
    Läraren i etikens motljus
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 122-131. Finns i Filsamling på lärplattformen

    Colnerud Gunnel
    Teachers and Teaching
    Ingår i:
    Moral stress in teaching practice [Elektronisk resurs]
    Taylor andamp; Francis (Routledge): SSH Titles : 2015 : 21 : sid. 346-360 :
    DOI: 10.1080/13540602.2014.953820
    Obligatorisk

    Eckeskog Linn
    Kommunikation i förskolan: förskollärares och barnskötares kommunikation med föräldrar i ett digitaliserat medielandskap
    Umeå universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för kultur- och medievetenskaper : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kap 6 och 7

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Etik i professionellt lärarskap
    Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2016 : 163 s. :
    ISBN: 9789140694751
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Yrkesetik i vardagen [Elektronisk resurs] : ett fördjupningsmaterial
    Stockholm : Lärarförbundet ; Lärarnas riksförbund : 2006 : 12 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Löfdahl Annica
    Förändrade relationer mellan lärare och föräldrar i förskolan : aspekter av en förändrad lärarprofession
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 19 : sid. 246-265 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    En spirande modell [Elektronisk resurs] : Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
    Nordlund Marie, Forshäger Kristin, Lundqvist Catarina, Åström Ingela
    Luleå : Luleå kommun : 2016 : 44 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-61564
    Obligatorisk

    Possible competences to be aimed at in ethics education : Ethical competences highlighted in educational research journals
    Osbeck Christina, Franck Olof, Lilja Annika, Sporre Karin
    Ingår i:
    Journal of Beliefs & Values [Elektronisk resurs]
    2009-2012 : 39 : sid. 195-208 :
    DOI: 10.1080/13617672.2018.1450807
    Obligatorisk

    Råde Anders
    Vilka kompetenser beskriver förskollärarstudenter att de erhåller genom examensarbetet? [Elektronisk resurs]
    Oslo : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-156915
    Obligatorisk

    Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
    Första upplagan, första tryckningen : [Stockholm] : Skolverket : 2020 : 177 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175593517
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789147127788
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst