"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration

Denna kursplan gäller: 2023-08-07 och tillsvidare

Kurskod: 6PE111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2022-12-21

Innehåll

Med stöd av fritidshemspedagogisk forskning studeras teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmets uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • ur ett fritidshemspedagogiskt perspektiv redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer
  • beskriva, diskutera och analysera och diskutera olika strategier vid konflikthantering

Färdighet och förmåga

  • tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskoleklass och skola
  • med stöd av fritidshemspedagogisk forskning analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling

Behörighetskrav

Grundlärare som profession (UK) 6 hp. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former.
Syftet med undervisningen är att förbereda för fritidslärarens yrkespratik.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt två individuella skriftliga hemtentamen.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att de skriftliga hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
 
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 32

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Andishmand Catarina
Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
ISBN: 9789173469272
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp ”det sociala” och ”det mellanmänskliga”
Ingår i:
Utbildning och demokrati
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensén Mikael
Barn, konflikter och konflikthantering
Ingår i:
Barns livsvillkor
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
Obligatorisk

Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Dahl Marianne
Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
ISBN: 9789187925221
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Edberg Lorentz
Skolmusikalen : om möten, makt och musik i två skolmusikalprojekt i årskurs nio
Umeå : Umeå Universitet : 2019 : v, 205 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178550357
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pihlgren Ann S.
Föräldrasamverkan : att bygga tillit
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-44-11149-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet Artikeln kommer att finns på lärplattformen.

Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2-3 och 5-7 om olika teoretiska konflikthanteringsmodeller. Utgåvan från 2011 fungerar också.

Sociala relationer i fritidshem
Lago Lina, Elvstrand Helene
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
ISBN: 9789127825376
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 145 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-12542
Obligatorisk
Läsanvisning: s.27 - 47, s. 81-82 (Länk till PDF i Canvas, Moduler)

Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling

Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
ISBN: 9789147115174
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.

Fantasi och kreativitet i barndomen
Vygotskij Lev Semenovič, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 9171730117
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 11-16, s.81-86 (PDF i canvas, Moduler)

Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
ISBN: 978-91-44-10789-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer