"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration

Denna kursplan gäller: 2023-08-07 och tillsvidare

Kurskod: 6PE111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2022-12-21

Innehåll

Med stöd av fritidshemspedagogisk forskning studeras teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmets uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • ur ett fritidshemspedagogiskt perspektiv redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer
  • beskriva, diskutera och analysera och diskutera olika strategier vid konflikthantering

Färdighet och förmåga

  • tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskoleklass och skola
  • med stöd av fritidshemspedagogisk forskning analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling

Behörighetskrav

Grundlärare som profession (UK) 6 hp. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former.
Syftet med undervisningen är att förbereda för fritidslärarens yrkespratik.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt två individuella skriftliga hemtentamen.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att de skriftliga hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
 
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2025 vecka 36

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andishmand Catarina
    Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
    ISBN: 9789173469272
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp ”det sociala” och ”det mellanmänskliga”
    Ingår i:
    Utbildning och demokrati
    Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dahl Marianne
    Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
    Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
    ISBN: 9789187925221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    Femte upplagan : Malmö : Gleerups : [2025] : 319 sidor :
    ISBN: 9789151110851
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet Artikeln kommer att finns på lärplattformen.

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Jensén Mikael
    Barn, konflikter och konflikthantering
    Ingår i:
    Barns livsvillkor
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
    Obligatorisk

    Johansson Leif
    Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
    ISBN: 91-44-03676-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 135-175. (PDF i Canvas, Moduler)

    Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
    Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-40-67784-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Levin, A. (2012). Knack, knack! Finns det några skapande barn här? Läsanvisning: s. 77, 79-80, 84-98 (PDF i Canvas, Moduler)

    Sociala relationer i fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
    ISBN: 9789127825376
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 27-47, s. 81-82. (PDF i Canvas, Moduler)

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling

    Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
    Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
    ISBN: 9789147115174
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.

    Fantasi och kreativitet i barndomen
    Vygotskij Lev Semenovič, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 9171730117
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 11-16, s.81-86 (PDF i canvas, Moduler)

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-44-10789-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer

  • Giltig från: 2023 vecka 32

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andishmand Catarina
    Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
    ISBN: 9789173469272
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp ”det sociala” och ”det mellanmänskliga”
    Ingår i:
    Utbildning och demokrati
    Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jensén Mikael
    Barn, konflikter och konflikthantering
    Ingår i:
    Barns livsvillkor
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
    Obligatorisk

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dahl Marianne
    Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
    Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
    ISBN: 9789187925221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edberg Lorentz
    Skolmusikalen : om möten, makt och musik i två skolmusikalprojekt i årskurs nio
    Umeå : Umeå Universitet : 2019 : v, 205 sidor :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 9789178550357
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet Artikeln kommer att finns på lärplattformen.

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 2-3 och 5-7 om olika teoretiska konflikthanteringsmodeller. Utgåvan från 2011 fungerar också.

    Sociala relationer i fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
    ISBN: 9789127825376
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 145 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-12542
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s.27 - 47, s. 81-82 (Länk till PDF i Canvas, Moduler)

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
    Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
    ISBN: 9789147115174
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.

    Fantasi och kreativitet i barndomen
    Vygotskij Lev Semenovič, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 9171730117
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 11-16, s.81-86 (PDF i canvas, Moduler)

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-44-10789-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer