"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hållbarhet och planering i en globaliserad värld, 15 hp

Engelskt namn: Sustainability and Planning in a Globalized World

Denna kursplan gäller: 2023-06-12 och tillsvidare

Kurskod: 2KG303

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för geografi

Beslutad av: Prefekten, 2022-12-14

Reviderad av: Prefekten, 2023-06-14

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper om planering och hållbar utveckling med inriktning mot kulturgeografi och ger möjlighet till ämnesmässig förberedelse för examensarbetet. I kursen behandlas aktuella teman i kulturgeografisk forskning och i forskning om samhällsplanering med inriktning mot hållbar utveckling i internationella kontexter. Kursen belyser hur och varför problem, perspektiv och planering varierar i olika delar av världen.

Modul 1: Planering och hållbar utveckling utifrån ett kulturgeografiskt perspektiv 10hp

Inledningsvis syftar modulen till att fördjupa förståelsen av hur begreppen hållbarhet och hållbar utveckling förändrats över tid. Vidare fokuserar momentet på vad hållbar utveckling betyder och innebär för fysisk planering och utvecklingsarbete utifrån olika perspektiv och med särskilt fokus på relationen mellan det globala nord och det globala syd. Modulen behandlar även motstridiga intressen, aspekter av (o)jämlikhet, klimatförändring/anpassning och sårbarhet, samt de möjligheter och utmaningar dessa aspekter medför för planering och utvecklingsarbete i olika geografiska kontexter.

Modul 2: Tematisk fördjupning 5 hp

Under denna del av kursen introduceras studenten till litteraturöversikter med systematisk ansats som en del av forskningsprocessen. Detta tillämpas därefter i en individuell större inlämningsuppgift utifrån kursens teman (inkl hållbarhet) efter överenskommelse med lärare.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

1. visa kunskap om hur fysisk planering påverkar förutsättningarna för en hållbar utveckling i olika geografiska kontexter,

2. redogöra för och kritiskt diskutera hur planering och utvecklingsstrategier kan användas för att minska olika samhällens sårbarheter och bidra till en mer långsiktigt hållbar utveckling,

Färdighet och förmåga

3. visa god analytisk förmåga att applicera relevanta teorier och perspektiv på en konkret planeringssituation, särskilt avseende hållbar utveckling,

4. självständigt kunna diskutera och analysera komplexa relationer mellan globala och lokala planeringspraktiker,

5. självständigt avgränsa, utforma och genomföra en studie utifrån ett hållbarhets- och planeringsperspektiv, samt att skriftligt och muntligt presentera densamma,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

6. visa förmåga att kritiskt granska och analysera vetenskapliga studier utifrån ett hållbarhets- och planeringsperspektiv, samt

7. visa förmåga att kritiskt granska och diskutera hur och varför problem, perspektiv och planering varierar i olika delar av världen.

Behörighetskrav

Univ: 120 högskolepoäng, SAPSM + 30 högskolepoäng på avancerad nivå i ämnet kulturgeografi

Dessutom krävs Engelska B/6 från gymnasieskolan.

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, övningar och handledning, samt seminarier där studenten förväntas delta aktivt. All undervisning i kursen sker på engelska. Delar av undervisningen kan komma att ges med hjälp av distansöverbryggande teknik.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

Modul1: - Tre litteraturseminarier baserade på kurslitteraturen (0-2 poäng, minst 1 poäng för godkänt), muntlig redovisning och aktivt deltagande krävs för godkänd.

- Fyra litteraturseminarier. Presentation av vetenskaplig artikel vid ett tillfälle, samt aktivt deltagande i ytterligare tre tillfällen där andra studenter presenterar. Dessa litteraturseminarier bedöms med 2 poäng för varje godkänt deltagande eller 0 poäng för underkänt.

- En individuell skriftlig uppgift som redovisas muntligen vid ett seminarium (0-32 poäng)

Modul 2:

- Ett term paper (individuell större inlämningsuppgift) som redovisas muntligen vid ett seminarium (0-24 poäng)

Inlämningsuppgifterna poängsätts i enlighet med uppgifterna ovan. Minst 50 procent av maxpoängen på respektive inlämningsuppgift krävs för godkänt. Maxpoängen på kursen är 70. För att bli godkänd på hela kursen krävs att alla examinationer är godkända. Sent inlämnade uppgifter ges inte mer än 70 procent av maxpoäng för den uppgiften. Krävs komplettering för att bli godkänd på en uppgift ska komplettering lämnas in inom 10 arbetsdagar från att poäng meddelats av läraren. Betyg på kursen sätts först när samtliga examinationer är godkända. På hela kursen ges något av

betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få betyget Väl Godkänd på respektive modul krävs att studenten fått minst 75 procent av maximal poäng för den modulen. För att få betyget Väl godkänd på kursen krävs att studenten fått minst 75 procent av maximal poäng för kursen i sin helhet.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. Betyg kan inte överklagas, d.v.s. prövas av någon högre instans, men en student kan alltid göra anmärkningar mot rättningen eller begära att examinator omprövar sitt beslut. Studerande som erhållit godkänt resultat på prov kan ej genomgå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Sådan förfrågan ska prövas skyndsamt. Begäran om ny examinator ska ställas till studierektor.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Examensenheten vid Studentcentrum.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 24

Gender and poverty: what we know, don’t know, and need to know for Agenda 2030
Bradshaw S, Chant S, Linneker B
Gender Place and Culture; 24;12; 1667-1688 : 2017 :

Caradonna Jeremy L.
Sustainability : a history
Oxford : Oxford University Press : 2014 : x, 331 pages :
ISBN: 9780199372409
Se Umeå UB:s söktjänst

Urban resilience : planning for risk, crisis and uncertainty
Coaffee Jon, Lee Peter
London : Palgrave Macmillan : 2016 : 306 sidor :
ISBN: 9781137288820
Se Umeå UB:s söktjänst

A summary of risk areas and scenario analyses 2012-2015
Karlstad : Swedish Civil Contingencies Agency : 2016 : 122 s. :
ISBN: 978-91-7383-681-4
Se Umeå UB:s söktjänst

There is no such thing as natural disaster : race, class, and hurricane Katrina
Squires Gregory, Hartman Chester
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : cop. 2006 : 311 s. :
ISBN: 0-415-95487-8
Se Umeå UB:s söktjänst

A first step towards a national risk assessment: National risk identification
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Karlstad. : 2011 :

Wildfires, responsibility and trust : public understanding of Sweden's largest wildfire
Lidskog Rolf, Johansson Johanna, Sjödin Daniel
2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-37882

Liverman Diana
) Geographic perspectives on development goals: Constructive engage¬ments and critical perspectives on the MDGs and the SDGs Dialogues in Human Geography
Dialogues in Human Geography, Vol. 8(2) 168-185 : 2018 :

Litteratur enligt lärares anvisningar tillkommer, motsvarande ca 300-500 sidor.

Instructors may assign additional literature up to 500 pages