"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hälsa och familj hos unga HBTQI-personer, 7,5 hp

Engelskt namn: Health and Family in Young LGBTQI People

Denna kursplan gäller: 2025-06-30 och tillsvidare

Kurskod: 3OM537

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2025-04-24

Innehåll

Kursen omfattar hälsa, ohälsa och hälsofrämjande vård bland unga HBTQI-personer (homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter och intersexpersoner). Terminologi och teoribildningar, normkritik, samhälls- och livsvillkor för unga HBTQI-personer, samt modeller för hälsofrämjande arbete och vård ingår.

Kursen är uppdelad i tre moduler:

Modul 1: Grundläggande terminologi om HBTQI, 2 hp
Här studeras grundläggande terminologi och begrepp inom ämnesområdet samt hur samhällsnormer kan påverka unga HBTQI-personers möjlighet till hälsa.

Modul 2: Hälsa och ohälsa bland unga HBTQI-personer, 2 hp
Här fördjupas kunskap om hur villkor för unga HBTQI-personer kan te sig i olika samhällskontexter som förskola, grundskola, gymnasieskola och på fritiden. 

Modul 3: Individuell fördjupning med fokus på hälsofrämjande insatser, 3,5 hp
I detta moment tillämpas de teoretiska kunskaperna genom normkritisk granskning av en verksamhet eller företeelse. Den normkritiska granskningen utgör grunden i planerandet av hälsofrämjande insatser som syftar till att göra verksamheten mer inkluderande och därmed öka tillgänglighet till hälso- och sjukvård för HBTQI-personer.

 

 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
1. redogöra för grundläggande termer och begrepp inom ämnesområdet
2. redogöra för konsekvenser av samhällsnormer för unga HBTQI-personers hälsa
3. redogöra för aspekter av hälsa och ohälsa hos unga HBTQI-personer
4. redogöra för olika möjligheter till familjebildning och föräldraskap för HBTQI-personer och hur dessa påverkas av lagar och hälso- och sjukvårdens arbetssätt

Färdighet och förmåga
5. bemöta unga HBTQI-personer och deras närstående med hänsyn till ett normkritiskt förhållningssätt
6. tillämpa teorier om hälsofrämjande arbete för unga HBTQI-personer
7. identifiera riskfaktorer för försämrad hälsa hos unga HBTQI-personer
8. planera ett förändringsarbete som syftar till ökad tillgänglighet till hälso- och sjukvård för HBTQI-personer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
9. använda ett normkritiskt förhållningssätt till olika syn på sexualitet och familjebildningar
10. kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur inom området
11. utifrån ett normkritiskt perspektiv analysera och problematisera interventioner inom hälso- och sjukvård
 

Behörighetskrav

Sjuksköterske-, röntgensjuksköterske-, barnmorske-, arbetsterapeut-, audionom-, biomedicinsk analytiker-/laboratorieassistent-, dietist-, logoped-, psykolog- läkar-, sjukgymnast-/fysioterapeut-, tandhygienist-, tandläkar-, socionom-, eller idrottsfysiologexamen. Yrkesverksamhet motsvarande minst 12 månader heltid inom respektive profession. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3.

Undervisningens upplägg

Kursen är en helt nätburen distansutbildning med endast digitala träffar. Ett studerandeaktivt arbetssätt tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete och arbete i grupp. Föreläsningar och obligatoriskt grupparbete ingår.

Undervisning på engelska kan förekomma.

För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ. 

Examination

Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).

Modul 1 och 3 examineras i form av seminarier baserade på individuellt arbete och Modul 2 examineras i form av ett seminarium baserat på arbete i grupp. I samtliga seminarier görs individuella bedömningar. 
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande

Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Övriga föreskrifter

För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
-Kursen 3OM537 ersätter kursen 3OM437

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.