Engelskt namn: Health psychology II: Lifestyle perspectives
Denna kursplan gäller: 2025-04-21
och tillsvidare
Kurskod: 2PS305
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2021-03-11
Reviderad av: Prefekten, 2025-04-24
Innehåll
Kursen behandlar relationen mellan livsstil och hälsa ur ett kliniskt men främst ett folkhälsoperspektiv. Ett biopsykosocialt perspektiv tas genom att betona samspelet mellan biologiska, psykologiska och sociala faktorer och dess konsekvenser. Exempel på områden som behandlas i kursen är den roll intersektionalitet och psykologi spelar för hälsan, jämlik hälsa, hälsorelaterad livskvalitet, vilken roll beteendet spelar för hälsa och ohälsa samt hur beteende han förändras för en mer hälsosam livsstil. Utöver teoretiska inslag ges övning i motiverande samtal. Kursen innehåller även inslag i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
visa kunskap och förståelse för den roll intersektionalitet, jämlik hälsa och psykologi spelar för hälsan samt betydelsen av livskvalitet i hälsoarbetet
visa kunskap och förståelse för begreppet hälsobeteende, inverkan av beteende (t ex fysisk aktivitet, kost och alkoholkonsumtion) på hälsan och hur beteendet kan förändras för en mer hälsosam livsstil och för förbättrad följsamhet till rekommenderad livsstil
visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete som rör livsstil och hälsa
Färdighet och förmåga
visa förmåga att genomföra motiverande samtal
visa förmåga att tillämpa teorier på livsstilsförändring samt analysera dess relevans för praktiskt arbete
visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
aktivt och självständigt bedöma sitt eget kunskapsbehov samt vidareutveckla sina färdigheter, förmågor och kunskaper inom hälsopsykologi
Behörighetskrav
Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande krävs. Särskild behörighet är 90 hp inom hälso- eller beteendevetenskapliga ämnen, även fysioterapeutiska och arbetsterapeutiska ämnen.
Därutöver krävs engelska B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, forskningspresentationer och praktiska övningar.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig individuell salstentamen, genomförande av praktiska övningar och skrifliga rapporter individuellt och i grupp samt individuella redovisningar.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. På skriftlig salstentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På övriga examinerande inslag ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Studerande har rätt till 5 eller 2 examinationstillfällen (två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.