Innovation och förändringsarbete för arbetsterapeuter, 7,5 hp
Engelskt namn: Innovation and Change Management for Occupational Therapists
Denna kursplan gäller: 2025-08-18
och tillsvidare
Kurskod: 3AT624
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2025-05-14
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla beredskap att som arbetsterapeut bedriva utvecklingsarbeten, utveckla innovationer och anpassa sin verksamhet till förändringar i samhället och omvärlden. Under kursen studeras olika teorier, metoder och arbetssätt förknippade med utvecklingsarbete, förändringsarbete, innovation och hållbar utveckling. Vidare studeras hur dessa perspektiv kan integreras med arbetsterapeutisk kunskap för att möjliggöra utveckling såväl som komplex problemlösning på grupp-, organisations- och samhällsnivå.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse: Studenten ska kunna 1. Förklara principer för välfungerande utvecklingsarbeten inom klinisk verksamhet.
Färdigheter och förmåga: Studenten ska kunna 2. Föreslå, motivera och planera arbetsterapeutiska utvecklingsarbeten inom klinisk verksamhet. 3. Skapa innovativa lösningar som främjar delaktighet i aktivitet för olika grupper i samhället. 4. Föreslå, motivera och illustrera utveckling av digitala system, verktyg och tjänster av relevans för arbetsterapi. 5. Anpassa arbetsterapeutisk verksamhet till de särskilda förhållanden som råder i kris- och katastrofsituationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt: Studenten ska kunna 6. Metodiskt överväga social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet vid planering av arbetsterapeutiska utvecklingsarbeten inom klinisk verksamhet.
Behörighetskrav
Avklarade kurser motsvarande termin 1, 2, 3 och 4 inom Arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Undervisningens upplägg
Under kursen arbetar studenten individuellt och i grupp med olika studentaktiva lärandeformer. Studenten identifierar och analyserar olika problem och utmaningar samt söker kunskap för att aktivt hantera eller lösa dessa. Studenten är även del av en lärandegemenskap, där kamrathandledning kombinerat med lärarstöd återkommer genom hela kursen. Vanligt förekommande undervisningsformer i kursen är workshop, seminarium, handledning och föreläsning.
Kursen ges på distans med virtuella träffar, vilket kräver tillgång till internetuppkopplad dator med webbkamera och mikrofon/headset. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i schemat.
Examination
FSR 1, 2 och 6 prövas genom individuell skriftlig rapport. FSR 3 prövas genom muntlig presentation i grupp, där individuell bedömning sker. FSR 4 prövas genom muntlig presentation i grupp, där individuell bedömning sker. FSR 5 prövas genom individuell muntlig presentation.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska uppgifter och prov utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanvägd bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska uppgifter och prov är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller uppgift inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie prov garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.