"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kemiska principer i människa och miljö II, 7,5 hp

Engelskt namn: Chemical principles in human and environment II

Denna kursplan gäller: 2024-10-21 och tillsvidare

Kurskod: 5KE205

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kemi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Kemiska institutionen

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-12-14

Innehåll

Med utgångspunkt i vardagliga fenomen och samhälleliga utmaningar behandlar kursen grundläggande kemiska begrepp och principer. I kursen används till exempel genteknik, hälsa och livsmedelsproduktion som utgångspunkter för att utveckla både grundläggande kemikunskaper och förmågan att applicera dessa kunskaper i vardagen, yrkeslivet och aktuella hållbarhetsutmaningar.

Kursen är uppdelad i två moduler, en teoretisk och en laborativ. modul 1 (6 hp) betonas förmågan att agera på och förmedla hur kemiska företeelser påverkar människa och miljö utifrån grundläggande kunskaper i kemi. I modul 2 (1,5 hp) ges en fördjupning i laborativt arbete om vilka analyser man kan nyttja, i olika matriser, för att kunna avgöra hur tillståndet i miljön ser ut.

I kursen avhandlas grundläggande kemi som: kolföreningars uppbyggnad, namngivning, egenskaper och reaktioner. Vidare behandlas biokemiska begrepp. Viktiga biologiska molekyler såsom lipider, proteiner och nukleinsyror studeras eftersom dessa utgör grunden för alla cellulära processer. Energimetabolism, speciellt med avseende på kolhydraters metabolism, kommer att behandlas, liksom hur genetisk information överförs och används.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva de vanligaste funktionella grupperna i organiska molekyler och diskutera kirala molekylers biologiska relevans
  • beskriva struktur och egenskaper hos biomolekyler såsom kvävebaser, lipider, fettsyror, kolhydrater, proteiner, aminosyror och nukleinsyror liksom diskutera samband mellan molekylers struktur och deras biologiska funktion
  • beskriva effekterna av livsmedelsproduktion på klimatet och diskutera betydelsen av lokalproducerad mat
  • beskriva huvuddragen i människans ämnesomsättning och energiutvinning ur olika näringsämnen
  • beskriva betydelsen av enzymer i biokemiska reaktioner
  • beskriva det genetiska informationsflödet, inklusive huvuddragen i de biokemiska processerna replikation, transkription och translation

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska den studerande visa färdighet i att:

  • utföra beräkningar på och resonemang om jämviktssystem i olika miljöer, till exempel jämviktssystem i människokroppen
  • genomföra, tolka och redovisa laborationer samt hantera kemikalier och utrustning på ett säkert sätt
  • tillämpa och värdera metoder för och resultat från kemiska analyser inom ett relevant samhällskontext
  • kommunicera kemi skriftligt och muntligt anpassat till utvald målgrupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera och ta ställning i frågor som berör aktuella hållbarhetsutmaningar. I dessa diskussioner integreras kemiska perspektiv och andra för frågan relevanta perspektiv
  • kritiskt granska och värdera egna och andras arbeten med utgångspunkt i naturvetenskaplig forskning
  • utvärdera etiska aspekter av det naturvetenskapliga arbetet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Kemi 1 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i huvudsak i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, räkneövningar och laborationer. Utöver schemalagda aktiviteter förutsätts även individuellt arbete med kursmaterialet

Examination

Modul 1: examinationen sker genom

  • individuella muntliga examinationer, inkl individuell opponering
  • individuellt projektarbete
  • individuell skriftlig salstentamen

Modul 2: examination sker genom

  • individuellt quiz om laborationssäkerhet
  • individuell skriftlig laborationsrapport
  • praktisk examination i samband med aktivt deltagande i laborationer

Den skriftliga salstentamen och projektarbetet i modul 1 bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Övriga examinationer i modul 1 och alla examinationer i modul 2 bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).

Betyg på kursen beslutas först när samtliga examinationer är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga salstentamen samt den muntliga examinationen och/eller individuellt projektarbete bedömts med resultatet Väl godkänt (VG).

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid Kemiska institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 43

Chemistry in context : applying chemistry to society
Fahlman Bradley D., Purvis-Roberts Kathleen L., Kirk Johh S., Kelly Resa M., Daubenmire. Patrick L.
Tenth edition : New York : McGraw-Hill Education : 2021 : 502 sidor :
ISBN: 9781260570816
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst