"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk bedömning inom hjärtsjukvård, verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp

Engelskt namn: Clinical Assessment within the Practice Cardiac Care, Clinical Studies

Denna kursplan gäller: 2024-04-01 och tillsvidare

Kurskod: 3OM474

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2023-10-19

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade studier i klinisk bedömning av patienter med hjärtsjukdom och deras fysiska och psykiska hälsotillstånd ur ett omvårdnadsperspektiv. I kursen behandlas kliniska bedömningsmetoder, sjuksköterskans förmåga till självständiga komplexa bedömningar inom en begränsad tidsram. I kursen ingår också värdering och användning av bedömningsinstrument. Efter avslutad kurs ska studenten ha erhållit fördjupad kunskap för att självständigt och med ett personcentrerat förhållningssätt observera, bedöma och utvärdera vårdbehov hos patienter med olika typer av hjärtsjukdom.

 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten självständigt kunna

Kunskap och förståelse:
1. Visa fördjupad kunskap om olika teorier/teoretiska begrepp för klinisk bedömning vid vård/omvårdnad vid hjärtsjukdom. 
2. visa kunskap om olika kliniska bedömningsmetoder såsom intervju, observation, psykologiska och kroppsliga undersökningar samt användning av evidensbaserade bedömningsinstrument. 
3. Visa fördjupad kunskap om planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbete.


Färdigheter och förmåga
4. Visa förmåga att självständigt och systematiskt undersöka hälsostatus och utifrån detta värdera och bedöma patientens symtom. 
5. Visa förmåga att självständigt hantera komplexa frågeställningar och situationer samt självständigt tillämpa metoder för att initiera, planera, genomföra, utvärdera olika typer av avancerade vårdhandlingar vid hjärtsjukdom.
6. Visa förmåga att ha ett vetenskapligt och patientsäkert förhållningssätt vid olika typer av avancerade vårdhandlingar vid hjärtsjukdom.
 

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
7. Visa på fördjupad självkännedom och empatisk förmåga.
8. Visa fördjupad förmåga att med helhetssyn på människan reflektera över hur attityder och värderingar relaterat till ålder, kön, etnicitet, utbildningsnivå och social status kan påverkar bedömning. 
9. Visa fördjupad förmåga att reflektera över multidisciplinära teams betydelse vid avancerade vårdhandlingar vid hjärtsjukdom.
10. Visa förmåga att reflektera över specialistsjuksköterskans behov av fortlöpande kompetensutveckling samt specialistsjuksköterskans roll inom avancerad klinisk omvårdnad inom hjärtsjukdom.
 

Behörighetskrav

För tillträde krävs svensk legitimation som sjuksköterska samt att kurserna: Vård och prevention vid ischemisk hjärtsjukdom 7,5 hp och Vård vid Arytmi 7,5 hp, Vård vid akut och kronisk hjärtsvikt 7,5 hp och Vård vid hjärtsjukdom med behov av invasiv utredning och behandling 7,5 hp skall vara genomgångna.

 

Undervisningens upplägg

Kursen går på halvfart och är delvis campusförlagd och delvis nätburen. I kursen ingår även verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (3 hp). VFU genomförs på helfart (2 veckor). Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, individuellt arbete, arbete i studiegrupper och seminarier. I samtliga inlämningsuppgifter ska ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras. Seminarier är obligatoriska moment. Undervisning på engelska kan förekomma.
 
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.

 

Examination

Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras i form av seminarium och simulering samt klinisk examination. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetsdirektiv.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande

Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram

Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i det fall de skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.